Fremtiden byder på flere syndere

Belastende sager om dårlige produktionsforhold, korruption og dårlig behandling af medarbejdere kender de danske virksomheder godt til. I fremtiden kommer der flere sager.

Foto: Rupak De Chowdhuri/Reuters Fold sammen
Læs mere
Cheminova, Grundfos, Jysk og TDC har én fællesnævner: De har alle overtrådt den sociale ansvarlighed ved enten at have kritisable produktionsforhold i Indien, være involveret i korruption eller fyre hjemmearbejdende medarbejdere. Og rækken af belastende sager er langt fra afsluttet, mener lektor i virksomhedskommunikation Anne Ellerup Nielsen fra Handelshøjskolen i Århus.

»Virksomhederne kan ikke gøre det godt fra dag ét, når det gælder social ansvarlighed. Jeg tror, at flere virksomheder vil få sager på halsen, fordi det er en fortsat læringsproces. Man vil under alle omstændigheder have svært ved at styre alle produktionsled hundrede procent, og det er endnu sværere, når man er placeret i udlandet. Derfor vil man altid kunne afsløre virksomhederne i noget,« siger hun.

Danmark halter efter
I Danmark er en virksomhed som eksempelvis Novozymes blevet kendt for sit forhold til bæredygtighed. Hele vejen rundt i kommunikationen prøver virksomheden at knytte sine budskaber til den tredelte bundlinie, som rummer »people« (hensynet til mennesker), »profit« (hensynet til aktionærer) og »planet« (hensynet til miljøet). Ikea ansætter et bredt udvalg af befolkningen i deres butikker, selv om de ikke har suveræne danskkundskaber. Og på Scandic-hotellerne vil man sælge økologiske varer. Men i sidste ende er det ikke forbrugerne, der afgør, om virksomheden er dømt ude, når den etiske synd bliver udbasuneret i offentligheden.

»Da Shell havde en imagekrise på grund af skrotningen af Brent Spar-boreplatformen, skete der ikke et reelt fald i forbruget af deres produkter. Det kunne kun mærkes i Tyskland. På længere sigt kan det måske ændre forbrugsvaner, men på kort sigt har det ikke en afgørende effekt,« siger advokat Sune Skadegaard Thorsen fra firmaet Lawhouse.dk, der rådgiver virksomheder om deres sociale ansvar.

Han mener, at de danske virksomheder har langt igen i forhold til social ansvarlighed.

»I Danmark taler man meget om det rummelige arbejdsmarked, og vi har en stærk social kapital. Men den er slet ikke udnyttet. Vi mangler stadig at få ansat flere indvandrere på arbejdsmarkedet. Der ligger et stort potentiale i at kunne brande os som en social ansvarlig nation,« siger Sune Skadegaard Thorsen.