Fransk kosmetikgigant kæmper for at få flere mandlige ansatte

Mens kvinderne flokkes om L'Oreal, må den franske kosmetikgigant gøre sig store anstrengelser for at tiltrække mænd. L'Oreal har sat 2020 som året, hvor virksomheden skal hyre lige mange mænd og kvinder. I toppen af virksomheden er mændene i overtal. Endnu.

Foto: Charles Platiau

L'Oreal ligger på en 150. plads, når nyuddannede mænd med en erhvervsuddannelse skal pege på deres drømmearbejdsplads. Blandt kvinder med samme baggrund ligger L'Oreal nummer ni på listen over de mest attraktive arbejdspladser. Det viser Universums globale rundspørge blandt nyuddannede business graduates ifølge Bloomberg.

Mænd vil hellere arbejde for banker, bilproducenter og kapitalforvaltere, som UBS, Nissan, Honda og BlackRock, som ligger på mændenes top 10. Og det viser, hvilken udfordring en virksomhed som L'Oreal har. Selv om virksomheden er af pionererne i forhold til at arbejde med kønsdiversitet, så udgjorde kvinder sidste år hele 77 pct. af de nyansatte.

»Vi bliver nødt til at tiltrække flere mandlige talenter. For en stor virksomhed som os er tiltrækning af fremtidens talenter et stort tema,« siger Jean-Claude Le Grand, der har titel af Senior VP Talent Development and Chief Diversity Officer hos L'Oréal.

Flere mandlige ansatte kan ifølge Bloomberg også være en vigtig faktor for at forstå den voksende gruppe af mandlige kunder, som køber skønhedsprodukter. Dette marked ventes at vokse lidt hurtigere end det overordnede marked for skønshedsprodukter.

Trods overvægten af kvindelige ansatte i L'Oreal er det mænd, der dominerer på ledelsesposterne i toppen af virksomheden. Kønsfordelingen er dog under forandring i kvindernes favør.

For 10 år siden var 76 pct. af de 1000 øverste stillinger i L'Oreal besat af mænd, som også sad på 93 pct. af posterne i den allerøverste ledelse, executive committee. I dag sidder der kvinder på 48 pct. af de 1000 øverste stillinger, mens de udgør 32 pct. af L'Oreals executive committee.

Ifølge Bloomberg har L'Oreal et mål om at få udlignet kønsforskellene yderligere på topniveau. Faktisk er målet, at der skal være en ligelig kønsfordeling i top 1000 i 2020. Derfor har L'Oreal internt sat fokus på inklusion og bias, der kan stå i vejen for kvindelige ledere. Kvinder opfordres samtidig til at gå efter stillinger, som tradtionelt har været besat af mænd.