Fra perleplader til e-supermarked

Han solgte perleplader som femårig og stiftede sit første selskab som 23-årig. I dag styrer han et af Danmarks mest succesfulde e-supermarkeder.

Stefan Plenge er stifter og administrerende direktør for Nemlig.com, som nu vil konkurrere med de billigste dagligvarer på markedet. Foto: Nicolai Linares Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Klicheerne kan man godt få øje på: Han vil gøre en forskel. Hustru Signe er hans største inspiration. Han afbrød sine studier på Handelshøjskolen for at blive iværksætter. Han bor i en stor villa i Nordsjælland med sin familie, der udover hustruen tæller børnene Victoria og Alexander. Men det kan ikke være anderledes, for Stefan Plenges liv er gået slag i slag, siden han som femårig solgte æbler og hjemmelavede perleplader på vejen foran sine forældres hus i Søborg uden for København. Og Stefan Plenge har stadig foden under eget bord, i dag som stifter og administrerende direktør for Intervare og e-supermarkedet nemlig.com.

Han har altid selv vidst, han var iværksætter, men både mor og far er akademikere, så da deres eneste søn en aften kom op i stuen fra husets kælder og meddelte, at han ville droppe ud af HH-studierne på Handelshøjskolen halvvejs inde i tredje semester, blev der stille i stuen et kort øjeblik. Mor Anne og far Per fik tid til at synke aftenkaffen, mens Stefan Plenge fortalte om sine planer, og da de kunne høre, deres søn var fast besluttet, fik han deres fulde opbakning. De kunne ikke hjælpe økonomisk, sagde de, men de ville støtte ham i valget.

Intervare. Det var idéen, den dengang 23-årige Stefan Plenge havde brygget på i kælderen i Søborg. Hans mormor var flyttet fra familiens hus i Søborg og skulle selv stå for indkøb af dagligvarer. Det var besværligt for hende. Det var det også for mormorens naboer, og Stefan Plenge anede et hul i markedet. I 2000 stiftede han selskabet Intervare A/S, der bragte dagligvarer ud til ældre mennesker, der var blevet visiteret til det af kommunen. Den oprindelige idé var at bringe dagligvarer ud til alle forbrugere – ikke bare ældre – men i 2000 var markedet ikke klar til et e-supermarked.

Mens forbrugerne vænnede sig til tanken om at købe varer på nettet, arbejdede Stefan Plenge målrettet med Intervare, og i 2010 etablerede han nemlig.com, der både i første og andet leveår fordoblede omsætningen. I 2011 fik Stefan Plenge E-handelsprisen af FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel, og i dag indleder han et aggresivt angreb mod de fysiske discountbutikker.

Men handlen med dagligvarer på nettet udgør stadig en meget lille del af danskernes samlede indkøb på nettet. I 2012 blev der handlet varer for ca. 46 mia. kr., hvoraf handel med dagligvarer blot udgjorde to procent. Så der er nok at arbejde på for Stefan Plenge. Og det gør han så.

Klokken 6.15 ringer vækkeuret i Søllerødvillaen, og det er ikke fordi, Stefan Plenge godt kan lide at komme tidligt ud af sengen. Han er nemlig B-menneske af natur, men datteren skal vækkes lidt i syv for at nå i skole klokken otte, inden Stefan Plenge selv kører videre til kontoret i Rødovre. Han kører hjem igen ca. 12 timer, efter at han er stået op, så han kan være med ved middagsbordet, inden børnene skal lægges i seng, og han selv sætter sig ved arbejdsbordet igen.

Når han en sjælden gang holder fri, går han på jagt, og når han tager familien med på ferie, går turen til Dubai, Egypten eller et andet sted, hvor der er sol og mulighed for at koble helt af. Men det er, ifølge hans hustru, for sjældent, at der bliver sat tid af til ferie. Sådan er det for en mand, der betragter sine to firmaer, som sine børn og samtidig er konkurrencemenneske til fingerspidserne.

Nemlig.com har netop fejret den største onsdag i firmaets historie, og det var en stor dag for Stefan Plenge. Der blev uddelt high five på kontoret i Rødovre. I aften løber firmaets administrerende direktør om kap med sin seksårige datter, og selv om han med fuldt overlæg lader datteren vinde, gør det lidt ondt at tabe. Det gør det altid for Stefan Plenge, uanset om det gælder nederlagene i forretningen eller børnespil og kapløb med børnene. Sejren er sød, og det skal børnene også lære.

Selv om det umiddelbart kunne se ud, som om Stefan Plenges liv primært har budt på sejrens sødme, har der også været nederlag, bedyrer han. Der er stadig meget at arbejde med i nemlig.com. Indtil videre bringer e-supermarkedet kun varer ud til et begrænset geografisk område i Storkøbenhavn fra Helsingør til Køge, Frederiksund og Roskilde. Men Stefan Plenge har ikke nogen konkrete drømme for fremtiden. Han lever i nuet, handler på sin mavefornemmelse og fokuserer på, hvad der skal til for at blive bedre. Han gør det for at gøre en forskel, og indtil videre har han i hvert fald sørget for, at københavnere og deres nærmeste naboer slipper for at stå i kø i supermarkedet og slæbe plasticposer hjem med mælk og mel.

Det har han selvfølgelig ikke selv gjort, siden han startede nemlig.com. Det er kun den lokale købmand, der indimellem får besøg af Stefan Plenge, hvis familien akut mangler en enkelt dåse tomater eller noget andet.