Fra kaffe til fyrretræsmøbler

Karriereskift. Helle Janderup Jensen har skiftet duften af kaffe ud med lugten af frisk fyrretræ. Hun har nemlig forladt et job som marketingdirektør i Merrild Kaffe til fordel for stillingen som adm. direktør for den vestjyske møbelproducent Astralis. Karrieren har været præget af store brancheskift, men hun ser forretningsudvikling og værdiskabelse som gennemgående elementer.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Helle Janderup Jensen fik sit første lederjob, da hun allerede som nyuddannet 27-årig i 1985 blev indsamlingschef i Kræftens Bekæmpelse, der i hendes otte år på posten kunne øge det årlige indsamlingsbeløb fra 50 til 250 mio. kr.

På trods af succesen i Kræftens Bekæmpelse tvang et jobtilbud fra Lego hende i 1993 til at overveje, om hendes fremtid skulle hedde organsationsverdenen eller det private erhvervsliv.

Valget faldt ud til det private erhvervslivs fordel, og de følgende seks år blev tilbragt hos den danske legetøjsgigant, hvor Helle Janderup Jensen brugte sin lederkompetence i fire forskellige funktioner med effektivisering, udvikling og strømlining som overskrifter.

Mens hun var på Lego, var der også tid til at få to børn, og det var under den sidste barselsorlov, at en headhunter i 1999 henvendte sig med tilbuddet om et job som marketingdirektør for Merrild Kaffe i Danmark.

En plads for bordendenNu betyder endnu et brancheskift, at det er produktion af fyrretræsmøbler, der bliver Helle Janderup Jensens ledelsesudfordring. For den 1. juni i år overtager hun posten som øverste chef hos møbelproducenten Astralis, der sidste år gennemførte en restrukturering efter et katastrofeunderskud på over 100 mio. kr. i det seneste regnskabsår.



Hvorfor har du skiftet job?



- Jeg har igennem længere tid haft lyst til at sidde ved bordenden og være den, der har ansvaret for at skabe resultaterne. Men det er den ledelsesmæssige udfordring og ikke prestigen, der betyder noget for mig.



Hvorfor tror du, at du fik jobbet?



- Fordi jeg har vist i mine tidligere job, at jeg både kan udvikle en forretningsstrategi og efterfølgende implementere den i organisationen og skabe værdi for virksomheden. Min styrke er, at jeg kan få folk med mig.

Hvilke fordele opnår du med dit nye job?



- Jeg får mulighed for at bruge mine kompetencer som leder og menneske i at skabe forretningsudvikling og resultater inden for en branche, der trænger til omstilling og fornyelse, ikke mindst på designområdet, hvor fyrretræsmøbler trænger til en styrkelse.



Er der en rød tråd i din karriere?



- Jeg har i alle mine job haft fokus på resultatskabelse og fornyelse, men aldrig jaget prestige.



Hvad er den største udfordring i dit nye job?



- At skabe en balance mellem det strategiske udviklingsarbejde og den daglige drift.