Fra dotcom-ildsjæl til hot iværksætterforbillede

Den 42-årige IT-iværksætter Mikkel Svane kan nu læne sig veltilfreds tilbage og se aktiekursen på sit amerikanske successelskab svulme.

Mikkel Svane er medstifter og administrerende direktør i Zendesk. Ud fra noteringsprisen er virksomheden 632 mio. dollar værd målt på markedsværdi. Lige siden noteringen er kursen dog steget. Fold sammen
Læs mere

Da Zendesk i slutningen af sidste uge susede ind på New York Stock Exchange, var topchef Mikkel Svane givetvis en af dem, der åndede lettet op. For børsnoteringen udgjorde alt andet lige en foreløbig kulmination på syv års benhårdt arbejde.

Virksomheden Zendesk blev oprindeligt stiftet i 2007 i Danmark, men det lå hurtigt klart, at de bedste muligheder for eksterne investeringer fandtes i udlandet. Det var med til at sende Zendesk, Mikkel Svane og de to øvrige medstiftere, Morten Primdahl og Alexander Aghassipour, til teknologi- og iværksætterhubben Silicon Valley i USA i 2009.

Herfra fik stifterteamet bag virksomheden, der udbyder et cloud-baseret kundeservice-system, til at blomstre. Det til noget, der i dag er en virksomhed med over 500 ansatte og 30.000 kunder fordelt på over 140 lande – og som siden torsdag har vundet aktiehandlernes gunst. Kursen er i hvert fald svulmet fra noteringskursen på ni dollar til 17,45 dollar tirsdag klokken 18.

Men det har ikke været nogen selvfølge, at Mikkel Svane og Zendesk er endt med at blive en lille børsdarling.

For den 42-årige serieiværksætter har vejen dertil faktisk været fyldt med udfordringer og lærerige slag over nakken. For Mikkel Svane har også fejlet.

Han har oplevet modgang, konkurser og bristede bobler – sidstnævnte i forbindelse med IT-boblens kollaps ved årtusindeskiftet, kendt som dotcom-kollapset.

Erfaringerne har ikke fået Mikkel Svane til at give op – tvært-imod. Og det skal man nok have in mente, når han bliver beskrevet af bekendte, der både kender ham fra de »vilde« dotcom-dage og fra mere nutidige omstændigheder.

For noget af det, han bliver beskrevet som, er nemlig som et klassisk eksempel på en ildsjæl. Han brænder for det, han gør, og han bider sig fast. Det har også været tilfældet med Zendesk-projektet, der nu har over syv år på bagen, og som endelig er kommet ud over børsrampen.



At det nu er lykkedes for Mikkel Svane og resten af holdet bag Zendesk at komme op i en respektabel vægtklasse med børsnoteringen betyder også, at han nu bliver betegnet som et forbillede. Zendesks succes på det amerikanske marked kan potentielt hjælpe andre og beslægtede projekter på vej. Det ved at gøre både potentielle kunder og potentielle investorer opmærksomme på, at der er danske B2B-selskaber med interessante produkter.

Adspurgte Zendesk-medarbejdere har ikke ønsket at bidrage til dette portræt. Begrundelsen er den tilsynsbestemte stilleperiode, som Zendesk befinder sig i efter børs-noteringen.