Fortiden fortæller om fremtiden

Data skal være et strategisk aktiv på linje med produktion og medarbejdere.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En kunde ringer til et callcenter med et produkt, der ikke virker. Samtalen bliver analyseret elektronisk i realtid, og sekunder efter tikker de første meldinger ind på medarbejderens skærm. Her får medarbejderen en række forslag til, hvad fejlen kunne skyldes, og hvordan problemet løses nemmest for kunden. En sådan løsning er ikke fremtidsmusik, men et konkret projekt, som IBM i øjeblikket arbejder på. Omdrejningspunktet er en database, hvor nøgleord og specifikke fraser i det, kunden siger, udløser forslag til medarbejderen. Fordi databasen indeholder et stort datagrundlag baseret på omfattende analyser af tidligere kundesamtaler. Og software sørger for at binde det hele sammen. Realtid: Eksemplet er et godt eksempel på, hvad det diffuse område Business Intelligence, BI, har at byde på nu om dage. BI er ikke nogen ny disciplin; virksomheder har i årtier brugt systemer til at analyse operationelle data for at finde ud af, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Det nye er tidsdimensionerne. Traditionelt har man med f.eks. økonomisk rapportering og performance management kigget bagud for at analysere det skete. Callcenter-eksemplet viser, hvordan man nu kan analysere og frem for alt applikere data i realtid. Den anden dimension er den fremadrettede, hvad konsulenten vil kalde Analytics. Baseret på historiske data, sindrige matematiske modeller, datakraft og den rette software kan virksomheder reducere fremtidens usikkerhed. Flere amerikanske banker har systemer, der kan udpege de kunder, som er tilbøjelige til snart at skifte pengeinstitut. Kunden får derfor et serviceopkald fra en bankmedarbejder, der er udstyret med en liste over de faktorer, der mest sandsynligt vil få kunden til at blive. Som et mere lokalt eksempel bruger danske dagblade analytics til at forudse, hvor meget der bliver solgt i løssalg på konkrete dage. Baseret på historiske data og en række variabler kan man komme nærmere på det reelt solgte antal og derved spare både produktion og transport. Risiko: Sådanne eksempler er der mange af, og der kommer stadig flere. Fordi BI breder sig og ultimativt vil finde plads i langt de fleste virksomheder. Derfor er det vigtigt at være forberedt, medmindre din virksomhed hører til blandt de allerede BI-modne som tele og finans. Forberedt på de enorme muligheder, der ligger i analyse af historiske data, også for fremtiden. Og på risikoen for at konkurrenten allerede er i gang. En anden, mere systemisk risiko er at blive ramt af data. Hvor en branche ved hjælp af ny teknologi pludselig får adgang til helt nye datasæt. Det har man set i fødevarebranchen, hvor introduktionen af såkaldt RFID-tagging med ét åbnede for et helt nyt sæt af data. Med RFID (Radio-frequency identification) kan leverandøren, og kunden, følge varen fra start til slut, herunder varens tilstand med hensyn til temperatur og lignende. Den bedste måde at forholde sig til databølgen på er at tage den alvorligt. Og i digitaliseringens tidsalder anerkende data som et strategisk aktiv på linje med produktion og medarbejdere.

Læs Berlingske Nyhedsmagasin 4. juni.