Første gang med mundtlig eksamen

GLOBE-dagbog, november. Længere lektioner og første gang med mundtlig eksamen. Tre udenlandske GLOBE-studerende skriver om deres tre måneders studier i Danmark, hvor uddannelserne adskiller sig væsentligt fra deres hjemlandes.

Wong Hun fra Hong Kong Fold sammen
Læs mere

Vi har nu boet i København i mere end tre måneder, og det har været en meget spændende oplevelse for os alle. Studierne på CBS konfronterer os med forskellige måder at lære på og udfordrer os til at arbejde uden for vores normale mønstre. Selv om vi kommer fra forskellige steder på kloden, har vi fundet et fællesskab i vores klasser, aktiviteter og vores nye liv i København.

Kurserne på CBS omfatter meget mere læsning, end vi er vant til hjemmefra, og der er en tendens til at fokusere på modeller og teorier. Vi har færre opgaver i løbet af kurserne, end vi er vant til, og det overrasker os, fordi de fleste af vores kurser er baseret på projekter og omfatter en høj grad af hjemmearbejde. Desuden er kurserne her langt mindre baseret på udregninger end hjemme, hvor vi kommer fra.

En overraskende side af at studere i København er længden af lektionerne. Hjemme har vi flere lektioner, men de varer typisk i meget kortere tid. Desuden er den mundtlige eksamensform en helt ny oplevelse for os, da vi kun kender skriftlige eksamener hjemmefra. Den mundtlige eksamensform sætter dig under mere pres – man har kun et begrænset tidsrum til at demonstrere sin viden.

GLOBE-kurserne har indtil videre været særdeles interessante og stimulerende. Vi har været taknemmelige for lejligheden til at lære af nogle af de bedste professorer på deres respektive felter.

På et kursus undersøgte vi eksempelvis de forskellige aspekter af EU og integration inden for særlige industrigrene som energi, luftfart og telekommunikation. Lærerne på dette kursus var Manuele Citi og Martin Iversen – professorer med alsidighed og indsigt.

Vores andet GLOBE-kursus udforsker de forskellige roller, som regeringsapparatet, bankerne og samfundet generelt spiller i den finansielle udvikling såvel som under finansielle kriser. Per Hansen, professor i økonomi med flere bogudgivelser bag sig, opfordrer os til at udforske disse institutioner både i og uden for klasseværelset med en række interessante forelæsninger og diskussioner.

På begge kurser når diskussionerne mellem eleverne internt nye højder på grund af de mange kulturelle indgangsvinkler og uddannelsesmæssige baggrunde. Vores diskussioner fortsætter endda efter lektionerne, fordi professorerne præsenterer ideer, der opmuntrer de studerende til yderligere at forske i emner som politik, bankvæsen og europæiske forhold.

Uden for klasseværelserne rummer studenterlivet i Danmark ikke den samme form for fællesskaber, som vi er vant til hjemmefra. På vores hjemlige universiteter var vi alle involveret i en række organisationer, og universitetsområdet føltes som et samfund i sig selv.

Det gode ved at studere i Danmark er, at vi kan få et akademisk perspektiv på den europæiske forretningsverden med indsigt i enkelte brancher og masser af eksempler og teori. Studie- og diskussionskulturen er så stærk, at vi bliver udstyret med en hel masse viden. Hvad, vi ikke kan vænne os til, er vejret og den måde, folk klæder sig på. Vejret er koldere og mørkere, end hvad vi er vant til, og det kan være ret så dystert. Og så er priserne virkelig høje – især for transport, så det har været nødvendigt for os at få fat på en cykel. Dansk og engelsk talt af danskere er svært at forstå, og det kan somme tider skabe en barriere mellem os og folk, som de er flest.

Vi ser alle muligheder for muligvis at udvikle vores karrierer og studieforløb i Danmark. Den største hindring ville være det danske sprog, men bortset fra det er kulturen og livsstilen meget attraktiv. Vi tror, vi kan skabe et andet perspektiv for dansk erhvervsliv med henblik på at ekspandere på nye markeder.