Flere nye bureauer er baseret på de passionsdrevne freelancere

En tilværelse som freelancer frister mange. I disse år knopskyder virksomheder og bureauer, som er helt anderledes opbygget end traditionelt. Mød to af dem.

Morten Scholz står i spidsen for branding- og contentbureauet Scholz & Associates, som skiller sig ud fra andre reklamebureauer ved at være freelancebaseret. PR-foto Fold sammen
Læs mere

Arbejdsmarkedet er under opbrud. Den traditionelle faste ansættelse er i dag ikke eneste valg på karrierehylden, og mange vælger at eksperimentere med et arbejdsliv som freelancer. Det gælder både de unge og de mere rutinerede – fællestrækket er, at de ofte finder sammen i mere eller mindre formelle fællesskaber.

Freelancefænomenets udbredelse er svær at sætte tal på. Det nye arbejdsmarked falder ved siden af de klassiske bokse, der bliver udfyldt i statistiske opgørelser over arbejdsmarkedet. Ikke desto mindre kan man i disse år tydeligvis se, at der bliver eksperimenteret med freelancestrukturen i erhvervslivet.

Et eksempel på det er reklamebureauet Scholz & Associates. Det er med ophavsmanden, Morten Wilhelm Scholz' ord et såkaldt branding- og contentbureau, som organisatorisk er inspireret af andelsbevægelsen. Det er drevet af et ønske om fleksibilitet og af de tilknyttedes passion for professionen, fortæller han.

»Scholz & Associates er en samling af individuelle, ambitiøse og passionerede free agents. Det kan være svært at stå alene i den her branche. Fordelen ved at gå sammen er blandt andet, at kunder samlet set opfatter os som et bureau. Derfor bliver vi inviteret med til de store og spændende opgaver,« siger han og tilføjer:

»På den måde tager vi det bedste fra begge verdener. Det faktum, at der ingen ansatte er, men at vi er et kollektiv af uafhængige CVR-numre, sætter os fri til at kunne sige nej til de forkerte opgaver – og kun sige ja til de rigtige.«

Selvbestemmelse

Scholz & Associates hører hjemme i det centrale København og blev formelt etableret i sommeren 2019. Ophavsmanden, den 44-årige Morten Wilhelm Scholz, er uddannet idéhistoriker og har arbejdet på flere reklamebureauer. Han betragter konceptet som en såkaldt organisatorisk pendant til det stigende antal kontorhoteller, der tilbyder skriveborde til iværksættere, selvstændige og freelancere. Men der er også en forskel.

»Mens kontorhotellerne håndterer de fysiske rammer rundt om den stigende mængde selvstændige inden for den kreative branche, så er Scholz & Associates et bud på, hvordan vi håndterer selve organisationen – hvordan vi kan være selvstændige sammen, agere autonomt og målrettet på samme tid – lidt som et bureau bygget på andelstanken,« siger han.

Benjamin Robin Graahede er en del af reklamebureauet Scholz & Associates, men han er ikke ansat på klassisk vis. Han er i stedet freelancetilknyttet, og det passer ham fint. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Lige nu er omtrent ti specialister tilknyttet Scholz & Associates. En af dem er 41-årige Benjamin Graahede, der er grafisk designer og tidligere har arbejdet for bureauer som e-Types og Moon International. Han kalder freelancesamarbejdet for »det perfekte setup«, fordi det giver ham faglig og fritidsmæssig frihed, samtidig med at han er en del af noget større.

»Jeg vil selv bestemme, men jeg har også brug for kreative legekammerater til at skabe større og mere komplekse projekter af en kvalitet, som jeg kan stå inde for. Vi er en familie af kreative kræfter, der gør hinanden bedre – det er opskriften på frihed, kvalitet og kreativitet. Det er fremtiden for vores branche, og det sker lige nu og her,« siger han.

Næste generation

Mens Scholz & Associates er et eksempel på, at de mere rutinerede kræfter vælger at slå sig sammen i faglige fællesskaber, så er det reelt ofte mere unge ansigter, som dominerer billedet, når man stikker hovedet ind på et af de mange kontorfællesskaber, der har manifesteret sig i København over de seneste år.

Herfra vælger blandt andre nyuddannede at slå rødder, hvis de er blandt dem, der har valgt at prøve kræfter med en karriere som freelancer. Men faktisk er fænomenet også ved at få fat i den generation, som er endnu yngre. Det er den lidt over ét år gamle iværksættervirksomhed og freelancefællesskab Dojo et eksempel på.

Dojo er grundlæggende en digital platform, der skal skabe kontakt mellem kunder og et digitalt kompetencenetværk på over 200 mennesker. Det er etableret af duoen Emil Malthe Eilertsen og Jesper Kolbe Vedersø, som udmærker sig ved at være to 19-årige nybagte studenter med digitalt flair.

»Ideen opstod, mens vi gik på handelsgymnasiet Niels Brock. Her blev vi opfordret til at overveje iværksætteri, og derfra kom ideen med et mødested for grafikere og potentielle kunder. Det startede i det små med mindre opgaver, som for eksempel fritlægning af fotos, design af logoer osv. Men efter kort tid stod det klart, at vi måtte tænke bredere,« siger han.

Dynamisk duo

Sagen var, at Dojo havde ramt plet. De havde ifølge Emil Malthe Eilertsen identificeret et behov for løsning af digitale opgaver for mindre virksomhedskunder og iværksættere, som de lidt større bureauer ofte nedprioriterer eller styrer udenom.

»Vi har i dag taget flere typer opgaver ind. I dag favner vores freelancetalent alt fra animation og design til speak og udvikling. Der er endda efterspørgsel på mere faste aftaler, hvor vi hjælper med at identificere virksomheders digitale behov og kører opgaverne i mål for dem. Behovet er derude,« siger han.

Jesper Kolbe Vedersø (tv.) og Emil Malthe Eilertsen (th.) står bag virksomheden og det digitale fællesskab Dojo.dk. PR-foto Fold sammen
Læs mere

Ideen i Dojo var at forbinde talent med behov. I den forbindelse fik de to ophavsmænd økonomisk støtte, vejledning af og kontorplads hos det mere etablerede digitale bureau Kvalifik. Ad den vej fik de to kvikke hoveder etableret et fællesskab og en virksomhed, som de med Emil Malthe Eilertsens ord »om få måneder« formodentlig vil kunne leve af.

De tror begge på, at de kan nå langt med virksomheden Dojo, men Emil Malthe Eilertsen overvejer dog stadig at videreuddanne sig. For nu har han valgt at tage et par sabbatår, så han og makkeren kan fokusere på at bringe Dojo til nye højder. Drivkraften bag den dynamiske duo og dens tilknyttede hold af unge freelancere er ganske enkel, forklarer han.

»Det er i høj grad den faglige passion, der driver det hele. Det er den, der gør det sjovt. Det er et netværk af folk typisk i starten af 20erne, som er med, fordi de brænder for det, de laver. For nogle er det et studiejob eller et hobbyprojekt – for andre er det mere. Fællesnævneren er, at de gør det, fordi de synes, det er fedt,« siger han.