Firmaer skjuler outsourcing-fiaskoer

Mange ledere af private virksomheder holder deres erfaringer med mislykket outsourcing for sig selv.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Outsourcing af hele eller dele af produktionen til lavtlønslande i Fjernøsten eller Østeuropa har været mantraet for en række danske produktionsvirksomheder i flere år. Hvis processen mislykkes, og udbyttet ikke lever op til forventningerne, opleves tilbagetoget ofte smerteligt for virksomhedslederen.

Men lad være med at gå i skjul, lyder rådet fra Center for Entreprenørskab og Småvirksomhedsforskning (CESFO) ved Syddansk Universitet.

- Ofte er virksomhederne ikke så tilbøjelige til at tale om det, når det går galt, men de skal lære af det, og det gælder om at lave en erfaringsopsamling, siger centerleder for CESFO, professor Per Freytag.

Mens offentlige virksomheders åbenhed er reguleret af lovgivningen, har de private en tendens til at lukke sig, når fiaskoen er en realitet. Per Freytag opfordrer i stedet virksomhedslederne til at gå den modsatte vej og tage dialogen med kolleger, der har været i en tilsvarende situation.

En ny vej i MiddelfartI CESFO’s årsberetning, der blev offentliggjort fredag, stiller Per Freytag og medforfattere i en artikel spørgsmålet, om »badsourcing« er lig med »backsourcing«.

Altså: Findes der et alternativ til at trække produktionen hjem, hvis den fjerne samarbejdspartner ikke kan levere varen?

CESFO anviser fire veje ud af problemet, og en af de mest radikale er at etablere en helt ny virksomhed til at levere en ekstern ydelse. Middelfart Sparekasse nævnes som et godt eksempel, idet sparekassens tidligere marketingchef Anne Birthe Rasmussen i 2005 efter aftale med sin hidtidige arbejdsgiver gik solo med marketing- og eventvirksomheden The Show.

Den har nu ti medarbejdere og har ud over at lave markedsføring og lave arrangementer til at synliggøre sparekassen også eksterne kunder. Ejerskabet er delt mellem sparekassen og den tidligere marketingchef, og spin-off-virksomheden er en god forretning for begge parter.

De uforudsete hændelserUanset hvor godt man forebereder en outsourcing, dukker der uforudsete problemer eller udfordringer op undervejs. Et vigtigt beredskab til at håndtere disse uventede hændelser er, at virksomheden fra begyndelsen har gjort sig klart, hvilket formål outsourcingen har.

CESFO stiller fire spørgsmål om konsekvenserne af outsourcing, som kan være afgørende for et vellykket forløb:

Hvilke bevæggrunde ligger bag? Hvilken type aktivitet skal outsources? Hvad skaber værdi for kunden? Hvilken rolle skal leverandøren spille?

Vælger virksomheden at outsource, fordi en opgave kan løses bedre af andre, billigere af andre, eller blot fordi der mangler kapacitet til selv at løse opgaven. I det sidste tilfælde er leverandøren kapacitetsleverandør, mens andre vælger at lade leverandøren få en mere central rolle og også levere viden til produkterne.

En international undersøgelse fra Dun & Bradstreet viser, at 20 procent af outsourcingaftalerne er ophørt efter to år og 50 procent efter fire år. Så mange forventninger skuffes rundt om på virksomhederne.