Firmaer fusker med falske jobopslag

’Spøgelsesannoncer’ kaldes de tomme jobannoncer, som firmaerne udelukkende slår op for at lave reklame for sig selv.

Foto: Colourbox
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Op mod hver 10. jobannonce på nettet ligger der slet ikke noget job bag. I stedet er annoncen ren og skær et PR-stunt, der skal vise omverden, at det går fremad for virksomheden bag. Det skriver Avisen.dk.

Bag slagudtryk som "Succesrigt firma søger mange flere folk - send os bare en ansøgning, vi vender sikkert tilbage" ligger i mange tilfælde altså absolut intet andet end billigt et markedsføringstrick.

- Det er en kendt taktik, at nogle virksomheder indrykker jobannoncer for at vise, at de har brug for folk og det går derudaf. I virkeligheden er der slet ikke noget job, og jobsøgeren spilder bare tiden ved at søge, siger Hans E. Lund Rasmussen, som er jobcenterchef i Slagelse, til Avisen.dk.

Læs også:
Jobsamtalens 9 forbudte spørgsmål
Pas på, hvem du anbefaler
Sådan spotter du en CV-fusker

Bodil Damkjær, karriererådgiver og administrerende direktør i JobMaker A/S, oplever, at der typisk er en såkaldt spøgelsesannonce for hver 10-12 stykker. Ansøgerne får et standardsvar tilbage, og måneden efter er samme annonce slået op igen.

Også rekrutteringsbureauer gør sig i spøgelsesannoncer, hvor de officielt leder efter kandidater til en database, men hvor det egentlige formål er at få fingre i deres kontaktoplysninger.

- ulha