Firma-julekortet blev (igen) sendt for sent

En undersøgelse foretaget i dag af kommunikationsbureauet Frontal ApS viser, at 77 procent af alle julekort i 2007 først er kommet modtagerne i hænde i indeværende uge. Dermed forsømmer mange virksomheder at få mest muligt ud af en god markedsføringsmulighed.

”Julekort er en personlig hilsen og er med til at vedligeholde relationer og brande virksomheden over for centrale beslutningstagere,” siger Frontals PR-chef Mikkel Buhelt.

Det er en fordel at være tidligt ude:

”De først modtagne julekort får typisk størst personlig opmærksomhed, står længst tid fremme hos modtageren og sender et signal om, at afsenderen har styr på tingene,” siger Mikkel Buhelt.

En anden fordel ved tidligt udsendte kort er, at modtageren som regel også husker at sende en hilsen den modsatte vej.

Fortrykte julekort med en standardhilsen og lidt om året, der er gået, kan fungere fint, så længe man ikke overdriver salgs- og marketingbudskaber og husker at skrive en personlig hilsen på kortet:

”Den håndskrevne kommentar på kortet – eller manglen på samme - er det, modtageren lægger størst vægt på. Så det gælder om at fatte kuglepennen og afsætte tid til at få skrevet nogle linjer til hver modtager,” siger Mikkel Buhelt.

Om man sender julehilsenen pr. brev eller e-mail og sender gaver med er en smagssag og bør gradueres alt efter relationen til modtageren. Mange prioriterer dog stadig det trykte kort og evt. en mindre julegave, fordi den form normalt har en længere levetid, kan ses af flere og opleves som mest personligt.