Finanskrise tvang dansker til at åbne hotel i Berlin

Bent Friis Pedersen købte en ejendom i Berlin for at sælge den videre til to islændinge, men handlen blev aflyst på grund af krisen. I stedet tog han selv af sted for at drive ejendommen som hotel.

Foto: Christian T. Jørgensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Udsigten fra Hotel City B gør god reklame for den berlinske mangfoldighed og utallige muligheder. Til alle sider tilbyder restauranter asiatisk, italiensk - ja selv norsk mad. Længere henne ad gaden holder transvestitterne til, og en spytklat fra receptionen ligger en undergrundsstation, der er et stop på linjen mellem Alexanderplatz i øst og det olympiske stadion i vest. Det danskejede hotel har en god beliggenhed.

Det er tre år siden, at Bent Friis Pedersen og hans kone, Anette Hougaard bød de første gæster velkommen, men det var langtfra planen, at det skulle ende sådan.

- Det var en form for redningsaktion, jeg kastede mig ud i her, for at jeg ikke skulle gå neden om og hjem, fortæller 57-årige Bent Friis Pedersen, der købte ejendommen i 2007.

Planen var, at de 6.000 kvadratmeter skulle sælges til to islændinge. Handlen var på plads.

Men så kom finanskrisen, Island lukkede økonomisk ned, og det hele blev aflyst.

- Det var da smadderirriterende og ærgerligt, men også bekymrende. Pludselig havde vi et hus stående i Berlin, som kostede en masse penge. Så vi var nødt til at gøre noget hurtigt, fortæller Bent Friis Pedersen.

Mere af nød end af lyst

Resultatet blev, at Bent Friis Pedersen og Anette Hougaard i sommeren 2008 flyttede fra hjemmet i Hørsholm til Berlin, hvor der ventede et andet sprog, en anden kultur og en masse arbejde. Parret flyttede ind i bygningens øverste etage sammen med deres 14-årige datter Charlotte.

- Vi besluttede os for at tage et halvt år hernede, og hvis ikke alle var glade og tilfredse, når vi nåede jul, måtte vi tage hjem igen, fortæller Anette Hougaard.

Alle tre blev hurtigt glade for livet i Berlin. Hotellet kom hurtigt op at køre, gæster bookede sig ind, og renoveringen begyndte - en etage ad gangen.

- Vi kastede os bare ud i det. Vi skulle lære alle funktionerne at kende - alt fra rengøring og salg til restaurant, forklarer Bent Friis Pedersen med et smil.

- Nu bagefter, hvor det hele er færdigt, kan jeg godt tænke, at det var utroligt, at det lykkedes. Men det gjorde det jo.

Ingen af de to havde tidligere arbejdet med hoteldrift. Bent Friis Pedersen er bankuddannet, men har i mange år levet af at spotte og investere i ejendomme, mens Anette Hougaard er advokat.

- Der var tumult i begyndelsen. Også med det sproglige. Jeg havde ikke talt tysk i 35 år. Det var svært bare at spørge nogen, om de ville have en kop kaffe, fortæller hun.

Ordnung muss sein

Men det var ikke kun sproglige udfordringer, der mødte de danske hotelejere i Tyskland. Det tyske system er en jungle af regler, kontrol og bureaukrati, og parret skulle ikke bare lære alt om hoteldrift, men også byggereglerne, da huset skulle renoveres. Uden de rigtige tegninger og tilladelser holder håndværkerne nemlig hænderne i lommen.

Bent Friis Pedersen har for eksempel prøvet at forsøge at få en håndværker til at lave hul til en almindelig døråbning i en bærende væg. I Danmark ville man bare lægge en jernstang over døren, men i Berlin krævede håndværkeren en skriftlig godkendelse fra en ingeniør, før han ville udføre arbejdet. Derfor tager alting længere tid end i Danmark.

Og bare det at åbne en konto kan tage flere måneder og kræver, at man har de helt rigtige papirer med til banken.

- Jeg synes, det var en stor omgang at sætte sig ind i det tyske system. Det er helt anderledes, end det vi kender fra Danmark, siger Bent Friis Pedersen.

Ud over byggereglerne er kravene til sikkerhed også meget omfattende. For eksempel skal alle hårtørrere være specielt godkendte, der skal føres logbog over, hvornår elevatorerne er blevet tjekket, og da ventilationen på hotellet blev installeret, var myndighederne ude og gennemgå hele systemet fra ende til anden.

- I Danmark kommer der en mand og kigger sig lidt omkring. Men her splittede de nærmest det hele ad.

Alt blev gennemgået til mindste detalje. I ventilationssystemet findes omkring 100 små klapper. Samtlige af dem blev tjekket - en efter en. Et projekt der varede en hel dag.

Arbejder hver dag

At bygge forretningen op var så stor en omgang, at parret tit har været ved at give op. Men selv om tidsfristen til at begynde med var et halvt år, er det snart tre år siden, at familien rykkede fra Danmark. Den er blevet grebet af branchen og synes, at det er sjovt, selv om familien arbejder hver eneste dag. Belønningen er da også kommet.

- Det er blevet en god forretning i dag. Vi har salgsfremgang, og det kører rigtig godt, fortæller Bent Friis Pedersen.

Hotellet har i dag 81 værelser og ti ansatte, og fra 2009 til 2010 steg omsætningen med 20 procent.

- Vi har også haft det held, at Berlin er blevet populær. Det har vi også fået vores andel af.

Det har blandt andet afspejlet sig i antallet af hotelovernatninger, der generelt har været stigende i den tyske hovedstad.

I 2010 var det samlede antal 20 millioner. Det er en fordobling på ti år. For Hotel City B blev det til omkring 15.000 overnattende gæster.

Bent Friis Pedersen mener, at der er rig mulighed for at lave gode forretninger syd for grænsen, og selv om meget er anderledes i Tyskland, mener han alligevel, at det på flere måder ikke er langt fra Danmark. Desuden har Berlin ikke haft store værdistigninger, så mange ting er stadig billige.

- Men der er ikke nogen speciel opskrift på succes - ikke andet end, at man skal blive ved med at kæmpe for det mål, man har.