Fem tegn på, at du er udbrændt

Har du ikke selv opdaget din stress? Det har dine omgivelser.

Fem tegn på, at du er udbrændt - 1
Arkivfoto: Scanpix Fold sammen
Læs mere
Der er sikkert mange årsager til stress og udbrændthed, og der er også mange forskellige symptomer på det, hvis du er ved at bryde sammen på grund af dit arbejde. Men fem af dem er ifølge CNN Money oplagte tegn på, at du er kanten af et sammenbrud:

Dine kolleger undviger dig, fordi du farer op eller er irritabel, selv over for kolleger, som du plejer at trives godt med.

Du kommer for sent - og du har lyst til at gå tidligt. Det bliver sværere og sværere at komme ud af sengen, og efter frokost spejder du bare efter udgangen.

Du er apatisk, hvor du tidligere ville være begejstret for nye opgaver eller nye mål.

Din sociale omgang med kollegerne falder væk - hvor du tidligere gik forrest, når den stod på fredagsøl eller bowling efter arbejde, vil du nu hellere hjem. Eller være alene.

Sidst, men ikke mindst - hvis du føler dig dårligt tilpas også fysisk med træthed, hovedpine eller anspændthed, kan det også være et tydeligt tegn på udbrændthed.

Hvad skal man så stille op? Ifølge CNN skal man først lære at sige nej til opgaver, at omstille sine mål til noget mere realistisk og drosle lidt ned både på arbejde og derhjemme. Har man mulighed for det, bør man ifølge netavisen også tale med sin arbejdsgiver om problemerne, så de stressfremkaldende arbejdsrutiner kan blive ændret. At komme over udbrændthed er et langsigtet projekt, som også omfatter sund kost og regelmæsig motion.

Endelig anbefales man helt at trække stikket ud i en periode: Hold fri, tag på ferie - eller hold pauser midt på dagen, hvis arbejdet igen begynder at gå dig på.