Familievirksomheder vinder på etnisk forskellighed

Ecco vandt ISS’ diversitetspris med fire nationaliteter i topledelsen: Dansk, græsk, tysk og hollandsk.

11BUSEcco-skos-design-afdel.jpg
Hos Ecco er der fire nationaliteter repræsenteret i topledelsen, og virksomheden har siden sin grundlæggelse været baseret på mangfoldighed i ledelsen. Mangfoldigheden har i år ført til, at Ecco har vundet ISS’ diversitetspris foran to andre familie- og fondsejede virksomheder, Hempel og Ferring, der også var med i opløbet til prisen. Billedet er fra Eccos designafdeling i Tønder. ?Arkivfoto: Mads Nissen
Læs mere
Fold sammen

Etnisk diversitet fylder meget hos tre internationale familie- og fondsejede virksomheder, skoproducenten Ecco, malingvirksomheden Hempel og medicinalvirksomheden Ferring. Alle tre var med i opløbet om ISS’ diversitetspris sidste år, men Ecco løb af med sejren. I tre case-studier fra prisuddelingen fortæller ledende medarbejdere om, hvordan de arbejder med mangfoldighed.

»Ens mennesker kan aldrig supplere hinanden.« Sådan formulerede Eccos grundlægger og mangeårige leder, nu afdøde Karl Toosbuy sin filosofi, som fortsat præger virksomheden. Længe før de fleste havde sådan en, nedskrev Ecco sin code of conduct i 1990erne, som handlede om at respektere kultur og diversitet i de lande, Ecco opererer i. I dag har Ecco 19.800 medarbejdere fordelt på 58 nationaliteter, og direktionen består i øvrigt af fire nationaliteter – dansk, græsk, tysk og hollandsk.

For at fremme forståelsen for alle forhold i virksomheden tilbringer toplederne blandt andet en uge i produktionen og prøver at sy sko nede på fabriksgulvet.

Nye talenter rekrutteres bredt blandt natio­naliteter, og lokalt rundt om i verden har Ecco fokus på antidiskrimination og bestræber sig på at respektere religionsfrihed. I Indonesien er produktionen for eksempel planlagt efter bedepauser i løbet af arbejdsdagen.

Nøglen til forståelse

Malingproducenten Hempel, som er ejet af Hempel Fonden, har 5.800 ansatte i 80 lande og ser mangfoldighed som nøglen til at opnå lokal forretningsforståelse og sikre uhindret kommunikation.

Det kan jo være let nok at opnå etnisk mangfoldighed, når man opererer over hele verden, men hjemme på Hempels danske hovedkontor i Lyngby har 36 procent af ledelsen anden baggrund end dansk. Topledelsen består af en franskmand, en svensker og en dansker, og hele 26 forskellige nationaliteter er repræsenteret på hovedkontoret.

»Det er aldrig et krav, at en kandidat kan tale dansk for at blive ansat på hovedkontoret. Ni af de 15, vi senest har ansat, har anden baggrund end dansk,« fortæller Peter Kirke­gaard og Louise Krüger Kofoed, som har ansvar for henholdsvis HR og kommunikation og CSR i Hempel.

»I en industri præget af hård konkurrence fra multinationale koncerner er mangfoldighed blevet en konkurrencefordel for Hempel A/S. Diversiteten tilvejebringer værdi i form af øget forretningsforståelse på nye markeder og en forbedret evne til at rekruttere dygtige medarbejdere,« fortæller de i casestudiet.

»Den måde, vi behandler andre på, er baseret på deres evner og ikke deres race, religion, hudfarve, alder, handicap, køn, seksuelle orientering eller ægteskabelige status. Det fremgår af vores forretningsetik.«

Hos medicinalvirksomheden Ferring Pharmaceuticals A/S er 38 procent af 512 ansatte i Danmark af anden nationalitet end dansk, og medarbejderskaren repræsenterer tilsammen 41 nationaliteter.

Hjælp til bolig og skolegang

Administrerende direktør Marianne Kock fortæller, hvordan virksomheden arbejder med nationalitet og diversitet: »For at tiltrække verdens dygtigste medarbejdere skaber Ferring plads til at byde udlændinge velkommen til Danmark. Når den rette kandidat til en stilling har en anden nationalitet, hjælper Ferring den nye medarbejder med praktiske og kulturelle udfordringer.«

Den nye udenlandske medarbejder får tilknyttet en mentor og får hjælp til at finde bolig og skolegang til børnene, og de får råd om dansk kultur og dresscode.

»Det er aldrig et krav, at en medarbejder skal kunne tale dansk, men det er en hel naturlig del, at en profil skal kunne begå sig i et mangfoldigt miljø og tale engelsk, som er koncernsproget,« fortæller Marianne Kock i case-studiet om Ferring.