Facebook: Slip dine ansatte løs

I dag har vi stadig virksomheder, som forbyder medarbejdere at gå på Facebook eller YouTube. Løsningen ligger i værdibaseret ledelse.

Sten Løck Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Dannmark er verdens mest Facebook-aktive nation, og nu er tankegangen om sociale netværk hastigt på vej ind i erhvervslivet. To af it-verdenens største, IBM og Microsoft, er på vej med ambitiøse løsninger inden for Social Collaboration (SC).

Fænomenet kan bedst beskrives som et fintmasket netværk af kommunikationsveje på kryds og tværs i virksomheden. SC er til videndeling, samarbejde og kontakt online, hvad enten det er via mail, chat, video eller telefon. Systemet indeholder bl.a. værktøjer som blogs, wikis, tagging, social bookmarking, rss-feeds og lignende. For at læse mere om SC, klik forbi min blog på business.dk

Gevinst: Hvorfor skulle man give sig i kast med et sådant forehavende? Ganske enkelt – produktivitet. I hvert fald i henhold til diverse undersøgelser, som påpeger en væsentlig produktivitetsgevinst i virksomheder, der har givet sig i kast med SC. Helt lavpraktisk er det nemmere at finde de rette informationer eller den rette kollega. På et mere overordnet niveau finder vi øget innovation, medarbejdertilfredshed, ligesom man har nemmere ved at tiltrække unge talenter. På min blog finder du også et udpluk af undersøgelserne.

Så vidt så godt. Nu mangler vi bare at få installeret anordningen i virksomhederne, og produktiviten skyder i vejret? Ikke helt. Gevinsterne er der, men det kræver en hel del tilvænning både fra medarbejderne og ledelsen.

Omstilling: Al erfaring viser, at det er vanskeligt at vænne sig til nye arbejdsformer, specielt når der er ny teknologi involveret. Medarbejderne skal vænne sig til nye brugerflader på skærmen og, nok så vigtigt, nye måder at kommunikere på. Social Collaboration bygger på åbenhed og initiativ. Den enkelte medarbejder skal pleje flere kontakter og dele mere viden end i den gamle verden. Det er en omstilling, der tager tid.

Ledelsen bliver også ramt af de nye kommunikationsvinde. Endda dobbelt, hvis vi går ud fra, at direktøren er computerbruger som alle andre. Social Collaboration fordrer nemlig også større åbenhed for virksomheden som helhed. Medarbejderne skal have lov til skrive ucensurerede blogs, til at besøge sociale netværk uden for virksomheden, til at engagere sig i faglige diskussioner online. Det er hele ideen.

I dag har vi stadig virksomheder, som forbyder medarbejdere at gå på Facebook eller YouTube, og som også internt formodentlig har håndfaste regler for kommunikationsveje, herunder hvem der må ytre sig. Til gengæld bekender disse virksomheder sig formodentlig også til værdibaseret ledelse, og det er her, løsningen ligger.

Med et fælles og forankret værdisæt samt rimeligt ansvarbevidste medarbejdere kan virksomheden sagtens agere ud i Social Collaboration, uden at det hele ramler. Tværtimod vil man få en mere produktiv og innovativ arbejdsplads.

Hvis ikke allerede værdibaseret ledelse har stået sin prøve i praksis, er der en god mulighed, når Social Collaboration arriverer.

Læs Sten Løcks blog på Business.dk