Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Men nu viser en ny undersøgelse fra det hollandske analyseinstitut, TNO, at de sociale medier rent faktisk kan være med til at få kreativiteten og evnen til at få nye ideer til at spire hos medarbejderne.
Det skriver Magasinet Arbejdsmiljø.
- Der går mange rygter om, at brugen af sociale medier er dårlig for produktiviteten. Men det afviser vores undersøgelse, siger Karolus Kraan, der er medforfatter til undersøgelsen.
De hollandske forskere bygger deres svar på spørgeskemaer fra 3327 hollandske medarbejdere i et bredt udvalg af arbejdspladser.
Her fandt de, at de, der brugte sociale medier i arbejdstiden, også var de, der oftest havde bidraget til fornyelse på arbejdspladsen.
Samtidig afviser rapportens forfattere, at brug af sociale medier på jobbet forårsager stress over hele tiden at skulle være på og forholde sig til ny viden.
Det overrasker Helge Søndergaard Hvid, professor ved Roskilde Universitet, hvor han blandt andet forsker i det grænseløse arbejdsmarked og betydningen af it på vores arbejdsliv.
- Det er interessant, fordi man ofte taler om nedbrydningen af grænser mellem arbejde og privatliv, hvor arbejdet rykker ind i hverdagen. Men her går det den anden vej og har en positiv effekt, siger Helge Søndergaard Hvid til Magasinet Arbejdsmiljø.
Han vurderer, at brugen af de sociale medier kan være en måde at få brudt arbejdsdagen op.
- Der er meget, som taler for, at man får genetableret pauserne i hverdagen. Det kunne være, at de sociale medier løfter den funktion, siger han.
INFOshop: Analyseinstitutter har fået bedre styr på økonomien