Få den gode ide - og få den solgt!

Første afsnit af den nye podcast-serie »Succes Kriteriet« fra Berlingske Business giver masser af gode råd og dyrekøbte erfaringer til den svære start, og en business angel fortæller, hvilken type iværksættere han vil kaste penge efter.

Anders Laustsen fra firmaet Famly er første gæst hos Ane Cortzen i den nye podcast-serie »Succes Kriteriet« fra Berlingske Business. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Marie Odgaard

Du behøver slet ikke have et færdigt produkt for at få succes som iværksætter. Den gode idé dumper ikke altid bare ned fra himlen, og derfor må man gå systematisk til værks og udvikle grundideen i samarbejde med andre og fra starten stille sig selv det vigtigste spørgsmål:

Hvad er det, kommende kunder vil betale for? Hvad gør lige præcis din ide unik, og hvordan gør man den brugbar i praksis?

Det er bare ét blandt rigtigt mange råd og erfaringer fra Anders Laustsen, som sammen med makkeren Henrik Møller Rasmussen har stiftet Famly, der er en kommunikationsplatform mellem forældre og institutioner.

Anders Laustsen er første iværksætter i en nye serie »Succes Kriteriet«, hvor du over 10 podcasts får indsigt i, hvordan drømme og ambitioner kan forvandles til succes. »Succes Kriteriet« har Ane Cortzen som vært, og podcasten udgives af Berlingske Business sponsoreret af Nordea.

På tjeklisten hos Anders Lausten og Henrik Møller Rasmussen over vigtige udviklingstrin er også, at man bliver nødt til at begrænse sig. Det er vigtigt at turde vælge fra, så man ikke ender med et gennemsnitligt produkt, der dækker mange områder - i stedet skal man finde ind til kernen af én kompetence, som dit produkt gør bedre end alle andre.

Også på tjeklisten hos stifterne af Famly:

• Vær ikke bange for at vende din idé med andre. Folk går ikke bare rundt og stjæler hinandens idéer.

• Lav møder med potentielle kunder og spørg, hvad de synes. Ville de købe det, hvis I lavede det? Og hvad vil de betale for det? Hvis du har en målgruppe, der ikke forstår produktet, er der noget galt.

• Husk man ikke er unik. Jo før man indser det, jo hurtigere kommer man ud på markedet.

• Første prioritet er at få kunder, anden er at finde investorer.

Efter samtalen med Anders Laustsen kan du høre en af Danmarks mest succesfulde iværksættere  Toke Kruse fortælle om, hvad han spejder efter i andres gode ideer.

Toke Kruse har startet i 10 virksomheder i Danmark og USA - den mest kendte er regnskabsprogrammet Billy. Han har også skrevet flere bøger om iværksætteri, og han er personlig rådgiver, bestyrelsesmedlem og en populær foredragsholder om, hvordan man bliver en succes.

Til sidst i podcasten finder du »Det lukkede rum« - her får du eksklusiv adgang til Nordeas eksperter med konkrete råd om, hvordan din forretning bliver en succes.

»Succes Kriteriet« udkommer med et nyt afsnit hver tirsdag fra 18. oktober til 20. december. Find alle udsendelser fra Berlingske Business på Soundcloud eller abonner via RSS eller via iTunes.

»Succes Kriteriet« er tilrettelagt af Ane Cortzen og Fannie Pramming og udgives af Berlingske Business sponsoreret af Nordea.