Et godt slogan tiltrækker arbejdskraft

Den lille havfrue, Crocodile Dundee og et godt slogan får os til at tænke på noget bestemt - og det er guld værd, hvis man for eksempel skal tiltrække arbejdskraft.

Alle elsker Sydney, men der er også nogle, der elsker København. Det viser en ny image-analyse af 60 hovedstæder over hele verden fra analysefirmaet GMI.

Og det betyder en hel del for de danske virksomheder, hvor godt og hvordan resten af verden kender til Danmark via landets hovedstad.

Det hævder i hvert fald englænderen Simon Anholt, der sammen med GMI lavede en imageanalyse af Danmark efter Muhammed-krisen. Nu har han set på hovedstæderne og deres omdømme.

"I den globaliserede verden skal alle steder konkurrere mod hinanden for at tiltrække arbejdskraft, kapital, investeringer, turisme og så videre. Derfor er det vigtigt for både erhvervsfolk og politikere at forstå sin bys brand - en bys internationale brand er nemlig ikke altid 'up to date', og det skal der måske gøres noget ved," siger Simon Anholt.

"Det er så meget nemmere at få folk til at komme og arbejde i dit land, hvis de på forhånd har en positiv opfattelse af det," understreger han.

Undersøgelsen har målt hovedstæderne på mange forskellige parametre. Samlet set får København en 20. plads, og det er meget godt klaret, mener Simon Anholt.

"Det kan godt anerkendes. Og set i forhold til de andre skandinaviske hovedstæder, så klarer København sig bedst. Folk uden for Europa har svært ved at differentiere mellem de nordiske lande, men når København får en bedre placering, tror jeg, det har meget at gøre med "Wonderful Copenhagen", siger Simon Anholt.

"Det er et godt slogan på linje med "I love New York", og det viser, hvor vigtigt et godt slogan er," konstaterer han.

Dertil har København den lille havfrue, mens Stockholm, Oslo og Helsinki ikke har en lignende

"Man skal tænke på, at folk ikke bruger lang tid på at svare på spørgsmålene i undersøgelsen. Når de bliver spurgt om deres kendskab til et sted, tænker de visuelt - siger man København, popper den lille havfrue op, men siger man Stockholm, popper ingenting op. Det kan lyde dumt, men det er ret vigtigt," siger Simon Anholt.

Når folk bliver spurgt om, hvorvidt de mener, Danmark er attraktivt for det internationale erhvervsliv, ender Danmark på en 31. plads.

"I kunne gøre det bedre. Nu kender jeg ikke strategien for København - om det er business eller turisme - hvis det er business, går det ikke så godt," siger Simon Anholt.

Flere mener til gengæld, at det vil være nemt at få et job i København, og at byen vil være et godt sted at tage en længerevarende uddannelse. På begge spørgsmål lander København på en 23. plads ud af 60.

Spørgsmålet er, hvad København kan gøre bedre for at få et top-brand. Simon Anholt har ikke svaret, men han har en klar idé om, hvorfor Sydney scorer mange points på alle områder af undersøgelsen.

Det skyldes primært tre ting, siger han: Operahuset i Sydney, OL og Crocodile Dundee.

"Australien er et land med et stærkt image. Alle har set Crocodile Dundee og er forelskede i landet. Beviset er, at også Melbourne scorer mange points. Melbourne er ikke kendt for noget særligt, men bliver højt placeret alene af den grund, at den ligger i Australien. Det samme ville nok ikke ske, hvis vi tog Århus med i undersøgelsen," siger Simon Anholt.