Erhvervslivet jagter talenter på universiteterne

Virksomheder sætter tidligt ind i kampen for at sikre sig de bedste hoveder fra landets universiteter. Det sker med partnerskaber og invitationer til faglige arrangementer og endda byture.

Virksomheder sætter tidligt ind i kampen for at sikre sig de bedste hoveder fra landets universiteter. Det sker med partnerskaber og invitationer til faglige arrangementer og endda byture. Fold sammen
Læs mere

Erhvervslivet bruger tusindvis af kroner på at profilere sig over for de studerende på landets universiteter.

Det sker ifølge DR Nyheder for at stå forrest i køen til at plukke de bedste talenter, når de har fået eksamensbeviset i hånden.

»Konkurrencen om at få fat i de allerbedste er skærpet de senere år. Flere virksomheder forsøger derfor allerede under studierne at få fat i de skarpeste,« siger Charlotte Rønhof, underdirektør i Dansk Industri, til DR Nyheder.

En rundringning, DR Nyheder har foretaget blandt landets otte universiteter, viser, at seks af dem har samarbejdsaftaler, hvor virksomheder betaler for at vise sig frem for studerende på specifikke studieretninger.

Eksempelvis har Handelshøjskolen, der er en del af Aarhus Universitet, 40 erhvervspartnerskaber, hvor virksomhederne betaler mellem 12.500 og 250.000 kroner om året.

Det er især studerende inden for økonomi, management, datalogi, finansiering og ingeniør-studiet, der er i kikkerten hos de sultne arbejdsgivere.

Aftalerne betyder, at virksomhederne gør opmærksom på sig selv gennem plakater, brochurer og bannere på studierne. Nogle går ifølge DR skridtet videre og sender e-mails, ringer attraktive studerende op og inviterer på faglige arrangementer, events, dyre middage og byture.

Konsulentvirksomheden Deloitte er en af de virksomheder, der skruer charmen på over for de studerende. Det er en investering, der betaler sig, lyder det. Yasmin Davali, der er formand for Danske Studerendes Fællesråd, er dog ikke ubetinget begejstret for erhvervslivets charmeoffensiv.

»Jeg tror, det er sådan noget, der er med til at ændre fokus på studierne, når de studerende fra dag ét bliver opmærksomme på at konkurrere. Det kommer til at handle om at komme til middag med en bestemt virksomhed i stedet for at lære,« siger hun til DR Nyheder.