Er vi gået grassat i netværk?

Aldrig har der været så mange netværk at vælge imellem også for topchefer. Formanden for VL, Ulrik Bülow, forklarer topchefernes behov for netværk.

Ulrik Bülow, bestyrelsesformand for Dansk Selskab for Virksomhedsledelse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Erik refner
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

På tirsdag vil Operaen på Holmen i København være fyldt med habitklædte herrer og kvinder i erhvervsdress. Her har Danmarks mest fintmaskede erhvervsnetværk sat hinanden stævne. Alle er medlemmer af en VL-gruppe, der udgør fundamentet i topchefernes forening – Dansk Selskab for Virksomhedsledelse, der i dag har rundt regnet 3.400 medlemmer.

Formanden for VL Ulrik Bülow mener, der er et meget stort behov for at dyrke et fagligt netværk i krisetider, "hvor man kan styrke sine stærke sider og skærpe sin profil som topleder. Det er det, som er dagsordenen. Topledere søger mod steder, hvor de kan skærpe deres indsigt. Kriteriet er, om der er noget værdiskabelse i det for mig og min virksomhed." "Grupperne fungerer som et træningscenter, fordi vi skal være i topform i krisetider. Nu er det ikke længere nok at kunne løbe en marathon, nu skal man kunne klare en triatlon, derfor er det vigtigt at have fora, hvor man kan sparre, hente viden og udveksle erfaringer om sine udfordringer. De erfarne coacher de yngre. De ældre har jo prøvet det før. Det er en kæmpe støtte, at man har et fortroligt sted, hvor man kan eksponere sin tvivl," siger Ulrik Bülow.

Men er vi efterhånden gået netværks-amok?
Lektor, ph.d. Christian Waldstrøm på Aarhus Universitet forsker i netværk og netværksledelse mener, at det er gået inflation i brugen af ordet netværk og det at være i et netværk. "En overgang blev netværk solgt som løsning på alt. I øjeblikket er der en modbølge i gang. Folk er blevet langt mere kvalitetsbevidste i forhold til, hvilke netværk de er med i. Folk prioriterer benhårdt, hvad de bruger deres tid på. Derfor søger man hen mod netværk, hvor man får kvalificeret modspil og er sammen med den rigtige kreds."

Læs specialrapport om netværk i Berlingske Nyhedsmagasin 5. februar.