Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Kvinder vil have en kort jobansøgning og et præcist CV, og de er generelt mere faktaorienterede, når de ansætter folk. Mænd er derimod nogle sludrechatoller.
Sådan kan man opsummere konklusionen fra konsulenthuset Ballisagers rekrutteringsanalyse, der er uddybet i grafikken. Ballisager har spurgt 854 virksomheder om, hvordan den perfekte ansøgning ser ud.
»Det er vildt interessant og meget overraskende, at analysen punkterer nogle fordomme i forbindelse med ansættelsesprocessor,« siger Morten Ballisager, direktør i Konsulenthuset Ballisager.
Analysen er delt op i virksomhedstype, men også i køn hos den ansvarlige for ansættelsen udbygget med oplysninger om, hvorvidt han eller hun er ansat i en HR-afdeling.
Analysen viser blandt andet, at kvinder er mere utålmodige og faktaorienterede, når de ansætter. Mænd derimod er mere til prosa, netværk og kreative processor, siger Morten Ballisager:
»Kort sagt er mænd nogle snakkehoveder, mens kvinder hurtigt vil tilegne sig det væsentlige.«
Den viden kan jobansøgerne bruge til at målrette ansøgningerne, så de ikke kun matcher virksomheden, de søger job ved, men også den person, der står for ansættelsen, tilføjer Morten Ballisager.
Thomas Kantsø, karriererådgiver og chefkonsulent ved DJØF, genkender det billede, analysen tegner:
»Jeg oplever især, at store virksomheder ikke har tid til at læse alle ansøgninger igennem, fordi de modtager rigtig mange. Det har mindre virksomheder bedre tid til,« siger han.
»Det er altid en god idé at målrette sin ansøgning mod virksomheden. Men jeg er fundamentalt imod, at man specialiserer den efter, om det er en mand eller kvinde, der skal læse den. Det er bedre at målrette den mod virksomheden,« fortsætter han.
»Ofte leder virksomheder efter en medarbejder, der passer ind i deres team. Det kan være en helt anden type end de medarbejdere, der i forvejen arbejder i virksomheden,« konstaterer Thomas Kantsø.
Dansk Magisterforening er også varsom med at anbefale jobsøgere at målrette deres ansøgninger nøjagtigt mod den person, der står for ansættelsen. Men det er alligevel et godt pejlemærke, siger fagforeningens karriererådgiver, Mike Wenøe.
»Kort og godt skal jobansøgere følge anvisningerne i analysen og målrette deres ansøgning mod virksomheden,« siger han.