Ens kurser gør NCCs strategi nærværende

I NCC bliver kompetenceudvikling skræddersyet, så de passer til virksomhedens strategi, og lederne kommer ofte på kurser i flok, så de får samme forståelsesramme.

Når lederne i NCC kommer på kurser i grupper sammen, sikrer det, at de bagefter taler det samme sprog og har lært at bruge de samme værktøjer, så alle arbejder i overenstemmelse med virksomhedens strategi, fortæller HR-direktør Arne Becker. Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Germund
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvordan har virksomheden udviklet sig de seneste fem år? Hvad har din rolle været hidtil? Hvad skal den være fremover? Og hvad skal der til, for at du fremover kan være med til at løfte firmaet i den rette retning – mod virksomhedens mål og strategi? Spørgsmålene er en fast del af de samtaler, som lederne i NCC hvert år har med deres egne chefer, og er med til at kaste lys over, præcis hvilken kompetenceudvikling og hvilke kurser, der er de rette at smide ressourcer efter, så den enkelte leder kommer til at yde bedst i virksomheden. Det fortæller Arne Becker, direktør for HR, Byggeteknik & Indkøb samt Kommunikation & Marketing i entreprenørvirksomheden NCC. »For få år tilbage blev efteruddannelse på sin vis betragtet som en del af lønpakken. Det blev bevilget ud fra, at det nu vel var hans eller hendes tur til at få et kursus, så lad os finde noget, de gerne vil på. I dag er vi meget kritiske i forhold til, om vi sender folk på kursus, og når vi gør det, kigger vi meget nøje på, hvilke muligheder, der er,« fortæller han.

Kolleger bliver hørt

Målet er at sikre, at der er sammenhæng mellem virksomhedens overordnede strategi og de ressourcer, den bruger på at efteruddanne og kompetenceudvikle lederne. Minimum en gang om året bliver den enkelte leder derfor evalueret for sit potentiale, og hvordan det kan udvikles. Blandt andet bliver lederens kolleger over, under og på samme niveau spurgt, om inden for hvilke felter lederen kunne trænge til et løft. Ikke mindst i forbindelse med, at en leder har skiftet fra en funktion til en anden, viser den metode sig værdifuld.



Men en af de helt store forandringer i forhold til, hvordan ressourcer bruges til efteruddannelse, er, at mens mange tidligere blev sendt af sted enkeltvis, kommer lederne i dag ofte af sted i større grupper ad gangen. »For selv om et kursus skulle være godt, er det sværere for et individ at flytte noget i den hast, vi gerne vil flytte virksomheden med. Det er svært at hive effekten ud for hele virksomheden,« siger Arne Becker.

Ingen metervarer, tak

For eksempel da det stod klart, at direktionen og ledergruppen omkring den havde brug for at få fælles fodslag, blev de sendt af sted på det samme kursusforløb samtidig. »Pointen er, at alle får de samme værktøjer, det samme sprog og perspektiver i rygsækken, som man så sammen har et nærvær omkring i dagligdagen. Vi får en samstemthed omkring, hvor vi skal hen, og vi har en rigtig god idé om, hvad vi som individer kan gøre for at komme derhen. Vi gør strategien nærværende i forhold til, hvad den enkelte leder skal gøre i hverdagen. Det er det, vi får ud af dette her,« siger Arne Becker. Det gør det også lettere at stille de høje krav til kursusudbyderne, som NCC gør. »Vi forlanger særlige forløb, der passer til vores branche og den specifikke situation, vi står i. Vi vil ikke have metervarer, så vi har et godt samarbejde med universiteter og business schools om at få skræddersyede løsninger, og det er lettere at gøre det, når vi kommer en større gruppe ad gangen,« siger Arne Becker.