En sjælden gæst i direktionen

Kun to af Danmarks C20-selskaber har en Chief Marketing Officer med i direktionen. Hos Danske Bank ser man marketing som en integreret del af alle forretningsbeslutninger, uanset hvem der er med i den øverste ledelse.

Kun to af Danmarks C20-selskaber har en Chief Marketing Officer med i direktionen. Hos Danske Bank ser man marketing som en integreret del af alle forretningsbeslutninger, uanset hvem der er med i den øverste ledelse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Han eller hun kan smykke sig med titlen af Chief Marketing Officer, CMO. Men trods det er CMOen en yderst sjælden gæst i direktionen. I landets største selskaber på Københavns Fondsbørs er det kun to, hvor den øverste marketingchef sidder med i koncernens topledelse.

Det viser en gennemgang af C20-selskabernes juridiske direktioner, som Berlingske Research har udført. I undersøgelsen kan man se, at det kun er TDC og Novo Nordisk, der har person med en marketingtitel med i direktionen. Hos Novo drejer det sig om Jakob Riis, der i begyndelsen af sidste år trådte ind i den absolutte top med titlen Executive Vice President, Marketing & Medical Affairs.

TDC har Anders Jensen, der er Group Chief Marketing Officer og Senior Executive Vice President med et fast sæde i direktionskontorerne.

I alle de øvrige C20-selskaber fremgår selve betegnelsen marketing ikke i toppen af koncernen. Enkelte har en marketingchef med i ledelsen af selskabet, men ikke juridisk.

Hos Novozymes har man valgt at have en person med ansvar for forretningsudvikling siddende i direktionen i stedet for marketing af de eksisterende produkter.

»Det handler om, at vi investerer omkring 14 pct. af vores omsætning i forskning. Derfor har vi valgt at have forretningsudvikling som en del direktionen. Heri ligger også, at vedkommende laver nogle af de ting, som en CMO normalt gør,« siger President og CEO hos Novozymes, Peder Holk Nielsen, der påpeger, at selskabet udelukkende arbejder »business to business«, og at marketing derfor foregår på en lidt anden måde end hos de virksomheder, der har en større mængde private kunder.

Hos Danske Bank er marketing forankret i afdelingen Group Marketing and Communication. Chefen for afdelingen er Jeanette Fangel Løgstrup, der ikke er med i bankens direktion.

»For mig er det mere et spørgsmål om, at vi ser marketing og kommunikation som en integreret del af forretningsbeslutningerne, uanset hvem der formelt er medlem af direktionen. Og det ved jeg, at bankens direktion er meget opmærksom på. Som marketing- og kommunikationsdirektør refererer jeg direkte til koncernens administrerende direktør, og jeg deltager ved alle direktionsmøder, hvor kommunikations- og marketinganliggender er på agendaen. Så det er ikke et issue i Danske Bank,« siger Jeanette Fangel Løgstrup.