En nødvendig samtale om ludomani

Det kræver forberedelse og situationsfornemmelse at konfrontere en medarbejder med mistanke om misbrug. Men det er en nødvendig samtale – specielt hvis der snakkes i krogene på arbejdspladsen.

Foto: Claus Bech Andersen.
Læs mere
Fold sammen

I sidste uges ledelsesdilemma, der har været til afstemning på business.dk, har den øverste chef i en kursusvirksomhed fået en mistanke om, at en af underviserne, Kim, har udviklet en spilleafhængighed, ludomani.

Se dilemmaet her:

- Når det ikke påvirker Kims arbejde, kan man spørge sig selv, om chefen skal blande sig. Men hvis der løber rygter på arbejdspladsen, skal en leder agere, siger Flemming Andersen, ledelsesrådgiver hos Lederne.

Flemming Andersen opfordrer chefen i dilemmaet til at gå varsomt frem og forberede sig grundigt, inden hun konfronterer Kim.

Situationen minder om, hvordan en leder skal tackle en mistanke om alkoholmisbrug eller anden misbrug. Det handler om at fortælle om sine observationer, give udtryk for bekymring og tilbyde hjælp.

- Chefen skal tage samtalen, men det skal gøres uden at intimidere Kim unødigt. Derfor synes jeg, at chefen skal hente noget rådgivning i, hvordan man håndterer medarbejdere med misbrugsproblemer, f.eks. hos HR-afdelingen eller hos eksterne rådgivere. Det er vigtigt at vide,hvad der skal siges, hvilke signaler man skal være opmærksom på, og hvilken reaktion man kan komme ud for. Og ikke mindst have gjort sig tanker om, hvad arbejdspladsen kan tilbyde af hjælp, hvis det viser sig, at Kim gerne vil have hjælp, siger Flemming Andersen.

Hvis medarbejderen er enig i, at der en afhængighed, som skal behandles, skal det aftales, hvordan resten af arbejdspladsen skal orienteres, og hvor meget lederen skal involveres. Hvis medarbejderen derimod afviser, at der er et problem, må lederen forholde sig afventende, indtil et eventuelt misbrug får konkret indflydelse på, hvordan medarbejderen agerer på arbejdspladsen.

- Under alle omstændigheder gælder det, at det er vigtigt som leder at handle og vise, at medarbejderen kan regne med lederens opbakning. Der skal være tillid til, at ledere reagerer, når de observerer noget, der måske ikke er helt i orden, siger Flemming Andersen.