En god idé kan ikke købes for penge

Vækstpanelets ekspert Jette Egelund, Vipp, vender tommelfingeren opad for Johans lakridsfabrik. Ikke mindst fordi det er en rigtig god idé.

Etableringen af en fabrik, der laver luksuslakrids, som smager godt, er en rigtig god idé. Og en god idé kan ikke købes for penge. Der er mange dygtige mennesker, som kan bruge lommeregnere. De får sjældent de gode ideer. For Lakrids Johan er det omvendt. Han har fået den gode idé først og derefter etableret virksomheden.

Sådan beskriver ekspert fra ErhvervsBladet.dk's vækst- panel, ejerleder Jette Egelund, Vipp, virksomheden Lakrids by Johan Bülow.

- Men iværksætteren bliver nødt til at erkende en dag, at distribution, branding og markedsføring er rigtig svært, siger Jette Egelund.

Han er på lakridserne

Er det en god idé, og er der et marked?

- Det er en rigtig god idé. Folk vil gerne betale ekstra, hvis det er et godt produkt, nøjagtig som vi kender det fra chokolade.

Holder forretningsmodellen og indtjeningsgrundlaget?

- Det er rigtig godt, at han har solgt det, han har produceret. Dermed får han ikke et stort varelager. Men sådan er det næsten altid i begyndelsen. Det er jo en drøm for ham at få Tivoli som udstillingsvindue. Det må være alle iværksætteres drøm. Men et eller andet sted er det en rigtig svær forretningsmodel, hvor han er så ambitiøs at sætte sig på hele kæden fra produktion til salg gennem egne butikker. Det er svært at betale de huslejer i butikkerne, og der skal sælges rigtig meget lakrids. Han bliver nødt til at sætte sig ned med en lommeregner og finde ud af, hvor meget lakrids han skal sælge hver eneste dag for, at det hænger sammen.

Har virksomheden en fornuftig markedsforståelse, og hvordan kan den adskille sig?

- Han har jo allerede vist, at han har markedsforståelse i og med, at han har overlevet. Virksomheden er mere end 18 måneder gammel. Det skal vi ikke tage fra ham. Men at han har sin forretningsplan i hovedet, det holder ikke i længden. Selve produktet og entreprenørgenet er efter min opfattelse kun en tredjedel af vejen. Han bliver nødt til at hænge nogle flere ting på benet for at få hele virksomheden til at hænge sammen. Det er vigtigt ikke at glemme markedsføringen og salget. Kun på den måde får han opbygget et brand eller et varemærke, og det er udfordringen i alle slags forretninger. Ellers får du ikke folk til at købe dit produkt.

Har han tilstrækkelig kapital?

- Han bliver nødt til at vokse ved hjælp af det, han tjener. Alle nystartere vil gerne vokse hurtigere, end de gør.

Nævn én ting, som umiddelbart ville kunne styrke virksomhedens grundlag?

- Fortæl den gode historie. Han skal ud over rampen, så varemærket bliver bygget op. Der er rigtig mange gode historier i denne idé. Masser af omtale er vejen frem for at gøre Lakrids Johans lakridser kendte.

Han er på lakridserneLæs ErhvervsBladet.dks ansvarfraskrivelse nederst på siden

Powered by Disqus



ErhvervsBladet.dk forbeholder sig ret til, men er ikke forpligtet til, at redigere eller fjerne kommentarer fra debatter, der er:

- i strid med gældende lovgivning
- racistiske eller injurierende
- skrevet i en grov tone
- udleverer personlige oplysninger

Ved at kommentere accepterer du, at ErhvervsBladet.dk herefter frit og fremover kan offentliggøre dit indhold i ErhvervsBladet.dk, på www.erhvervsbladet.dk.dk eller andre platforme og medier, som drives af Berlingske Media.