Eksperten: For dyrt - revurder prisniveauet

Ideen om at lave en GPS-tracker til hunde er rigtig god, men prisen både for trackeren og for at anvende den er alt for høj, lyder det fra ErhvervsBladet.dk’s vækstpanel-ekspert Mogens Nørgaard.

Læs mere
Fold sammen
Det at vide, hvor folk er. Eller ejendele. Begivenheder. Venner, bekendte eller kolleger. Og dermed naturligvis også kæledyr. At kunne følge ting via GPS på online-kort eller lignende kan i den grad fange folks opmærksomhed og tid. Derfor synes ekspert i ErhvervsBladet.dk’s vækstpanel Mogens Nørgaard, der er stifter af it-virksomheden Miracle, også, at ideen om at udvikle en GPS-tracker til hunde er rigtig god. Til gengæld er han ikke i tvivl om, at produktet, der går under navnet Petlink, simpelthen sælges for dyrt.

- Jeg har personligt den teori, at enhver teknologi, der kan vise position – altså hvor en ting eller en skabning er henne. Hvilket stadie de er i – som eksempelvis temperaturen i kølerummet på lastbilen? Og måske endda hvordan deres omgivelser ser ud her og nu. Dem vil folk tage til sig. Hvis de har råd til det, lyder det fra Mogens Nørgaard, der råder firmaet bag GPS-trac-keren til at se en ekstra gang på prisstrukturen.

Skal være legetøj

- Meget tyder på, at virksomheden har lavet den her traditionelle regnearksøvelse, hvor de har prøvet at gøre  det, alle siger, de skal – og inkludere det i produktets endelige pris. Knap 3.000 kr. for GPS-trackeren samt abonnementspris og henholdsvis tre og fem kroner per sms og mms. Det er for dyrt. Noget af det vigtigste ved denne type produkter er, at man kan bruge dem for sjov og eksempelvis vise kollegaen, at man ved, hvor hunden er, siger Mogens Nørgaard.

I stedet for høje priser både for produktet og for at bruge det, mener vækstpanelets ekspert, at Orbiloc skal satse på at skabe en forretning på de ekstra services, som kan knyttes op mod produktet.

- De skal leve af de sjove ting. Det kunne være at kombinere muligheden for at se lokation med flere data om hunden – som eksempelvis hjerterytmen. Altså hvordan Fido faktisk har det. Og så skulle de have en platform, som brugerne selv kan bygge videre på, lyder rådet fra Mogens Nørgaard, der peger på, at frit tilgængelig software og data på nettet allerede giver mulighed for at skabe den type værktøjer, som ofte er helt gratis for brugerne at koble sig på.

Eksempelvis har et par af Mogens Nørgaards medarbejdere gennem Googles værktøjer tilladt hinanden at se hinandens positioner, så de kan give hinanden et kald og kommentere, hvor sent den anden er mødt og lignende.
Mogens Nørgaard peger netop på, at det skal være sjovt at bruge den slags trac-king-værktøjer, som vælter ind over folk lige nu. 

- Folk er vilde med at vide, hvor hinanden befinder sig – og benytte tilknyttede tjenester, som eksempelvis et online-fora, hvor der loades billeder op eller anden information op. Det er lidt ligesom Twitter-fænomenet – bare
på steroider med mulighed for at se positioner og live billeder. Det er den vej, det går. Så hvis Pet-trackeren på en eller anden måde kunne blive sjov og billig at bruge i stedet for at være en seriøs dims, så ville den have en chance, vurderer vækstpanel-eksperten.