Ekspert: Forær noget væk og snak med de store

Buymyticket.dk gør rigtig mange ting rigtigt, mener Kaare Danielsen, men der skal mange flere billetter og gæster på siden. Jobindex-direktøren giver tips, som han selv har haft held med.

Foto: Michael Altschul/www.visuelmedie.dk

Nicher er godt på nettet, og salg af billetter mellem private er en niche, og derfor er vækstpanel-ekspert Kaare Danielsen, der er direktør i Jobindex, positiv over for Bente Thomsens buy-myticket.dk-hjemmeside:

- Jeg kan godt lide konceptet. Ikke mindst fordi det hører kategorien 'Lad os skære en skive af Blå Avis’ forretningsområde', som flere og flere bevæger sig ud i. Der er kæmpepotentiale i at vælge avisens forskellige områder ud og gøre dem til nicher på nettet. Trendsales har gjort det samme, og man vil da hellere købe brugt tøj på et site, der er specialiseret inden for brugt tøj end på en hjemmeside, der har alt mulig forskelligt, siger Kaare Danielsen.

Men når det er sagt, afhænger buymyticket.dk's fremtid af dens evne til at blive stor, understreger Danielsen. Der skal både langt flere billetter og langt flere brugere på sitet. En udfordring som bliver særligt svær af, at buymyticket.dk balancerer lidt mellem niche og bredde:

- I modsætning til en hjemmeside, der sælger antikke luksusure, skal buymyticket.dk ud til hele befolkningen. Brugte luksusure bliver købt af en lille gruppe danskere, der snakker med hinanden, og man er kommet langt, når man er blevet kendt af en række urmagere. Samtidig kan der være en god avance på bare et enkelt ursalg til 10.000 kr. Men med formidling af ubrugte billetter er der tale om et lille område, hvor Bente Thomsen ikke tjener ret meget per billet, og som skal ud til en stor del af befolkningen, siger Kaare Danielsen.

Biograf uden tillæg

Volumen er altså altafgørende, og her har Jobindex-stifteren et par fif, fra da han selv bankede sin hjemmeside op:

- Når det kommer til markedsføring, er det en god idé at have nogle gratis ydelser på siden. Det får folk derind. På Jobindex.dk er vores annoncer om studiejob gratis, men så håber vi, at arbejdsgiveren eller den studerende til gengæld får lyst til også at bruge Jobindex til deres næste annonce. Det samme kunne Bente Thomsen gøre, for eksempel ved at sælge biografbilletter gratis, for de er alligevel så billige, at det er svært at lægge de 20 kr. avance oveni, siger Kaare Danielsen.

Han tænker, at buymyticket.dk ligefrem kunne samarbejde med kino.dk om at henvise til billetterne. Og så samme måde mener han, at Billetnet eller arrangenemtsportalen Kultunaut.dk kunne blive gode samarbejdspartnere.

- Hvis en koncert er udsolgt, taber Billetnet jo ikke penge ved at sende folk videre til et sted, hvor de kan købe andres billetter. Det ville kun være en gestus for folk, der er gået forgæves, og Billetnet har jo allerede solgt billetten én gang, siger Kaare Danielsen.

Endelig foreslår han buymyticket.dk at tage kontakt til arrangørerer og lave en aftale om at overtage overskydende billetter før en koncert, en forestilling eller en sportsbegivenhed. Så kan billetterne for eksempel blive solgt til halv pris dagen før. Det sker for eksempel på Time Square i New York, hvor man hver dag kan købe stærkt nedsatte billetter til aftenens Broadway-forestilling.