E-mails forpester vores hverdag

Alt for mange danskere tjekker deres arbejdsmail i tide og utide, fordi det vælter ind med mere eller mindre vigtige beskeder i deres indbakke. Imens stresser nogle chefer deres ansatte med automails på obskøne tidspunkter af døgnet, hvor hver fjerde arbejdsgiver har indført en e-mail-politik for ikke at stresse ansatte unødigt.

Foto: MIKE CLARKE
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Beskederne hober sig op i mailindbakke, og en fast rutine er blevet at tjekke mailen bådekort før sengetid og lige inden turen går mod arbejdet om morgenen. Ligeledes oplever nogen at modtage e-mails på skæve tidspunkter som ekstremt tidligt om morgenen, sent på aftenen, om natten og i weekenden fra f.eks. chefen.

Sådan ser hverdagen ud for mange danskere, som kæmper med at holde styr på de mange beskeder, der hver dag tikker ind i mailindbakken, og som forpester arbejdslivet for mange. Det skriver Ugebrevet A4, der af analysefirmaet YouGov Zapera har fået lavet en undersøgelse, som viser, at knap hver fjerde arbejdsplads derfor har indført en officiel eller uofficiel e-mail-politik.



"Vi hører fra de stressrelaterede henvendelser, vi får fra vores medlemmer, at rigtig mange har problemer med det ustyrlige arbejdsliv og non-stop tilgængelighed. Derfor har vi taget arbejdsmiljø-brillen på og prøver at adressere problemet med en e-mailpolitik," fortæller konstitueret forhandlingschef Lotte Espenhain Møller, Dansk Magisterforening til Ugebrevet A4.

Chef trykkede på autosend

Politikkerne er meget forskellige, men godt halvdelen opfordrer til begrænset brug af gruppemails. Knap hver tredje politik lyder, at medarbejderne ikke skal tjekke mails uden for arbejdstiden. Desuden opfrodrer omkring hver 10. politik til, at medarbejderne kun tjekker mails en til to gange dagligt.

Ifølge Arbejdspsykolog Einar Baldursson fra Aalborg Universitet er der en vis prestige i at sende mails ud til andre i virksomheden på skæve tidspunkter af døgnet, da det signalerer, at de er ’på’ hele tiden. Han har sågar oplevet en virksomhed, hvor lederne havde indstillet mails til at blive sendt af sted kl. halv seks om morgenen, blot for at foregive at have været tidligt i gang.



Men at have en mailpolitik kan spare medarbejderne for en masse stress, og samtidig vinder virksomheden ved, at medarbejderne ikke hele tiden distraheres af mindre betydningsfulde beskeder, fortæller funktionsleder i IT-teknologi og infrastruktur i Jyske Bank Karsten Larsen, hvor man også har indført en e-mailpolitik, til A4.

77 procent af medarbejderne i undersøgelsen mener, at e-mails sparer dem for tid, men samtidig mener 55 procent, at de modtager alt for mange ligegyldige mails, der mest af alt fungerer som tidsrøvere.