Duks i sit livs form

VW Golf holder sig ung med helt basale kvaliteter og en ny og vellykket turbomotor. Eneste minus er prisen.

Foto: Martin Dam Kristensen
Fem år er en fremskreden alder for en bil – selv når navnet er VW Golf og man lægger navn til en hel klasse af biler. Men selv om afløseren rumsterer i kulissen, er der ikke meget førtidspensionist over den nuværende klasseduks. Slet ikke med nyeste motor i Golf-programmet. En på papiret beskeden 1,4 liters benziner, der hidses op til 122 hk ved hjælp af turbo, og afløser den 1,6 liters FSI med 115 hk uden at koste ekstra. Modsat VWs meget omtalte TSI-motorer er kompressoren, der sørger for ekstra trækkraft ved de laveste omdrejninger, altså sparet væk.

Den er ikke savnet. Turboen blæser så meget liv i den lille motor, at man på intet tidspunkt mangler kræfter. Forrygende, fremragende, fleksibel, arbejdsivrig, spændstig og med lækker lyd lød blot nogle af de venlige tanker et enigt testhold sendte til motoringeniørerne i Wolfsburg. At den lille turbomotor sejtrækker som en diesel og kører en anelse længere på literen end 1,6 motoren, sætter superlativerne i glas og ramme.

Begejstringen bliver ikke mindre af, at den garvede Golf fortsat svinger taktstokken her i gruppetesten når det gælder de basale egenskaber, der gør det sjovt at køre bil: Et knivskarpt styretøj med veldoseret servo, en undervogn der både byder på sport og komfort, samt et gearskifte der klikker på plads som tandhjulene i et schweizerur. Selv med en køremaskine som Subaru Impreza i feltet, var der mest kamp om nøglen til Golfen. »Let at køre, god føling med vejen, undervognen er en fornøjelse, der straks indgyder tillid, køreegenskaber i topklasse,« lyder nogle uddrag fra testkørernes notater.

Bag rattet er der også mest lovord til den gamle mester. Testens bedste sæder, forbilledlig betjening og god pladsudnyttelse på bagerste række, lyder vurderingen.

På klassisk VW-vis er der dog også noget spartansk over Golf. Udstyrsniveauet er skrabet sammenlignet med koreanernes, og designet så underspillet, at nogle finder det kedeligt og konservativt. At Golf er den klasseløse bil, der gør sig lige godt foran herskabsvillaen og kolonihavehuset, er der dog også enighed om. Golf rimer stadig på god smag.

Var det ikke for prisen, fuldfede 295.000 kroner inklusive levering men uden DK-pakke til 10.000 kroner med almindeligheder som klimaanlæg, varme i forsæder, tågeforlygter og kørecomputer, var testholdet enige om at kåre Golf som samlet testvinder. Set gennem en snusfornuftig bankrådgivers briller må duksen dog akkurat afgive titel og sejr til den sydkoreanske opkomling Kia Ceed, der med mere udstyr, kraftigere dieselmotor og ekstra fem års garanti er hele 75.000 kroner billigere.

Med mindre man er til et frækt alternativ: Kan man vente med at købe ny bil til senere i 2008, dukker Golfens fremragende motor nemlig op i den teknisk identiske Skoda Octavia, der er lidt større, lidt federe i finishen og ikke mindst billigere end sin fine fætter fra Wolfsburg. Den glæder vi os til.