Du er nødt til at have flest mulige salgskanaler

Horestas topchef som nødvendigheden af at kigge i flere retninger som hotel eller konferencecenter.

Horestas topchef som nødvendigheden af at kigge i flere retninger som hotel eller konferencecenter.
Læs mere
Fold sammen

»I dag kan du ikke kun satse på én distributør som hotel eller konferencecenter. Du er nødt til at have så mange salgskanaler som muligt,« understreger Katia K. Østergaard, administrerende direktør i Horesta.

Mere end 70 procent af hotellerne i Danmark er ifølge Horesta enten i en kapitalkæde, har en franchiseaftale eller er med i et markedsføringssamarbejde.

»Når du er i et markedsføringssamarbejde som eksempelvis Best Western og Small Danish Hotels, er der en række krav og kriterier, som virksomheden skal opfylde, så der er en vis genkendelighed forbundet med produktet overfor gæsterne. Ligesom det er tilfældet, når hotellet er klassificeret efter Hotels Stars Union, hvor hotellet også skal opfylde en række krav i forhold til det antal stjerner, som tildeles. Hermed opnår gæsten tryghed for den standard, som den enkelte efterspørger,« siger Katia K. Østergaard og fortsætter:

»Når en standard laves som »one size fits all«, er det på godt og ondt. En international standard, som giver mening i ét land, giver måske mindre god mening i et andet. Derfor ser vi også en række kædesamarbejder, både når det gælder kapitalkæderne og markedsføringssamarbejder, sætte en ramme for standarden, som hotellerne skal opfylde, men derudover lader det være op til de enkelte at tilpasse sig de nationale forhold, så det giver mere mening,« siger Horestas administrerende direktør.

Hun mener, at der digitalt er kommet mange flere muligheder for at markedsføre sig på nettet, men at der samtidig er en benhård konkurrence, og at det derfor er afgørende at ligge højt i søgeresultaterne, så hotellet bliver set.

»Du er hele tiden nødt til at kigge på, om din markedsføringsinvestering er optimal – uanset om du er med i et kædesamarbejde eller individuelt markedsfører hotellet på en digital portal. Et hotel vil til enhver tid helst sælge direkte til kunden, således at kommissionsomkostningerne begrænses mest muligt, men vi ser de fleste steder, at tendensen går den modsatte vej. Flere og flere værelser sælges via en ekstern salgskanal,« siger Katia K. Østergaard.