Du er mere kreativ, når du er træt

Har du nogensinde oplevet at vågne midt om natten med en ny idé? Eller at få en masse ny inspiration lige inden du skal til at sove? Det er der en årsag til.

Når dine kolleger gaber, er det ikke nødvendigvis et tegn på ineffektivitet. Faktisk er det øjeblikket, hvor det er en god idé at gå i gang med en kreativ brainstormingsproces.

Der er nemlig noget med træthed, som stimulerer kreativiteten i din hjerne.

Det er en af de overraskende konklusioner, som forsker og forfatter, Ron Friedman, der blandt andet har skrevet bogen The Best Place to Work, er kommet frem til, og som han for nylig uddybbede i en Harvard Business Review podcast.

Friedman siger:

»Vi er faktisk bedre til at være kreative, når vi er trætte, hvilket er en lidt ulogisk indsigt. Og det er delvist fordi, at for at være kreativ har du sommetider brug for at overveje idéer, som ikke nødvendigvis føles, som om de er i linje med det, du prøver at opnå. Og at få alle disse idéer, når du er træt, fordi du der ikke er i stand skubbe dem væk, gør dig faktisk mere kreativ.«

Distraktioner fremmer innovation

Friedman argumenterer for, at din trætte hjerne ikke er særlig god til at filtrere alternative idéer, hvilke er dem, der kan lede til kreativ indsigt.

Og han bliver bakket op af flere medier. En skribent for amerikanske The Atlantic, Olga Khazan, har også for nylig fremhævet en undersøgelse fra 2011, som konkluderede, at folk blev bedre til at løse gåder og matematiske formler, når de var trætte.

Samtidig har en artikel fra Scientific American tidligere fremhævet, hvordan distraktioner kan fremme den kreative idéudviklingsproces:

»I stille perioder er vi sommetider mindre fokuserede og kan overskue en bredere vifte af information. Dette brede spektrum giver os adgang til flere alternativer og forskellige fortolkninger, hvilket fostrer innovation og indsigt.«

Planlæg din dag

Friedman anbefaler derfor at planlægge sin dag, således at man skal være kreativ på tidspunkter, hvor man er lidt søvnig.

Det kunne fx være lige før man skal sove om aftenen, om morgenen hvis du er B-menneske, eller midt på eftermiddagen, når mange kaster sig over sukkerholdige snacks eller et skud koffein.