Droppede prestigejobbet til fordel for idéen

Mette Lykke fravalgte superkarrieren og fandt ideen til Danmarks bedste app.

Foto: Jens Astrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hun valgte det gode job fra for at gå på jagt efter den idé, der kunne forvandles til forretning. I dag er hun medstifter af den populære sportstjeneste til mobiltelefoner Endomondo.

Det stilrene jakkesæt. Det sikre, velansete job. Og det lækre visitkort, der med titlen management konsulent hos McKinsey & Company bliver modtaget med anerkendelse og respekt, når dørtrinnet til store organisationer i hele verden skal betrædes.

Du skal være lidt af en tosse for at vinke farvel til dét. For i stedet at tage en helt ny karrierevej som iværksætter, hvor du kun har dine blå øjne og de talenter, som endnu ikke har bevist, at de kan forvandle ideerne til en succesfuld forretning.

Alligevel tager Mette Lykke springet. I efteråret 2007 forlader hun sammen med to kolleger det faste job for at følge drømmen om at skabe egen virksomhed.

Ti ideer bliver kørt igennem analysemaskinen i ægte McKinsey-stil med indsamling af data, markedsanalyser og kalkuler over muligheden for at opnå succes. Valget falder på en applikation til mobiltelefoner, som giver sportsentusiaster mulighed for at registrere data som tid, distance og hastighed og dele dem med vennerne på et sportscommunity på nettet.

- For mig har det handlet om bare at gøre det. Vælge at det er den vej, jeg vil og så gå på jagt efter ideen - i stedet for at sidde i det gode job og vente på, at den kommer til mig. Mange opfatter det som et enormt skifte, og du bliver da også kategoriseret som lidt af en tosse, fordi du har forladt dit fine job i en stor respekteret organisation. Pludselig er al prestigen væk, og du er en »no name«, der skal begynde forfra, lyder det fra Mette Lykke.

Med sin baggrund som management konsulent er hun glad for at analysere data, lave fremskrivninger og lægge strategier, og derfor kan hun understøtte sin beslutning med fine beregninger allerede fra første dag. Som iværksætter lærer hun imidlertid hurtigt, hvordan kurverne kan tage uventede drejninger.

Danmarks bedste app

I dag hører Endomondo langt fra til kategorien »no name«. Mobiltjenesten har omkring to millioner downloads og 800.000 registrerede brugere i verden, og den har høstet masser af medieomtale. Blandt andet med titlen som »Danmarks bedste app« og for at have evnen til at gøre det sjovere at dyrke sport.

Og for nylig har venturefonden Seed Capital valgt at investere omkring fem millioner kroner i den fortsatte udvikling af forretningen.

Kampen for at nå hertil. Den har imidlertid været hårdere, krævet flere kilometer i benene, mere sved og flere tårer, end kurverne kunne fortælle for tre år siden. Det tilskriver Mette Lykke en anelse naivitet, og den er hun glad for i dag.

Allerede efter tre uger som iværksættere stod Endomondo-stifterne med et sæt »state of the art Power Point-præsentationer« hos en række forskellige venturefonde med troen på, at det ville blive et spørgsmål om selv at vælge til eller fra. Helt så nemt gik det ikke. Det tog tre år, inden venturepengene kom.

- I dag kan vi godt se, at vi var lidt for optimistiske og lidt naive, men samtidig var det den tro på, at det kunne lykkes, der fik os til at tage springet, og som har drevet os lige siden, siger Mette Lykke, der aldrig har tvivlet på, at beslutningen om at springe ud som iværksætter er den rigtige.

- Inderst inde har jeg hele vejen kunnet mærke, at det her er det rigtige, og selv om vi har mødt bump på vejen, ændrer det ikke på den følelse. Jeg har lagt hele min sjæl i det, så skal det også lykkes. Det er ligesom i sportens verden: Når du gør det, går du efter guldet, lyder det fra Mette Lykke, der sender et grin efter sportsmetaforen, som Endomondo-holdet har mange af i skuffen.

Med en baggrund som konkurrencerytter er hun vant til at hæve barren for det næste spring.

Det gør hun også med Endomondo, der forventer at nå en million registrerede brugere i løbet af foråret, og den popularitet skal nu forvandles til indtjening og sorte tal på bundlinjen i 2012.

Iværksætterne har lanceret betalingsversioner af mobilapplikationen og skruer nu op for indsatsen i erhvervssegmentet, hvor en ny applikation udviklet til at motivere ansatte til at motionere mere bliver lanceret i foråret.

Læs mere om Endomondo på EVB.dk:

Her er Endomondos nye investor

Populær dansk app går betalingsvejen

Træningsmakker er Danmarks bedste app