Drop de upersonlige jobtitler

»Assistant floor supervisor« eller »internet sales manager«. De fine jobtitler er populære, men ofte fortæller jobbeskrivelsen ikke, hvad lederen i virkeligheden arbejder med.

Modelfoto: Colourbox Fold sammen
Læs mere
Engang var man »regnskabsansvarlig«, »programmør« eller »bogholder«. Så amerikaniserede vi jobtitlerne, og i dag står der internationale navne på visitkortet som »key account manager«, »IT supporter« og »konsulent«.

Men hvorfor ikke tage skridtet fuldt ud og droppe alle formelle jobtitler? Til gengæld er det op til den enkelte at definere sin egen jobtitel ved at kalde sig »Chief of spreading and developing global karma and charity results«, »hjemmesidemanden« eller »chef for strategi, velgørende og kreativ tænkning«.

Ideen kommer fra internetfirmaet Engodsag.dk, der har besluttet sig for at afskaffe alle formelle titler.

»Ved at definere sin egen jobtitel tænker man over sine ansvarsområder og sin rolle i firmaet. Titlen skal heller ikke være en statisk størrelse,« siger Mads Ellegaard, der er en af firmaets stiftere med denne jobtitel:»Chief of spreading and developing global karma and charity results, aGoodCause.com«

Mads Ellegaard frygter nu ikke, at manglen på hierarkiske jobtitler skaber kaos i, hvem der har ansvar for hvad i firmaet.

Trods de nye vinde leder firmaet i øjeblikket selv efter så traditionelle ansatte som ”Internet Sales Manager”, en ”Online marketingansvarlig” og en ”Erfaren bogholder”, samt seks andre ansatte.