Driver en ny ledelsesstil i Mærsk

Talent 100: Jana Fikri Blæhr, 32 år, Head of Short Term Pricing Excellence, Mærsk

Jana Fikri Blæhr Fold sammen
Læs mere

Kategori: Forretningsudvikling

Jana Fikri Blæhr har en klar ambition. Hun vil være en leder, der driver kulturelle forandringer i Mærsk. Og det har hun en klar idé om, hvordan hun vil gøre.

»I Mærsk anerkender vi, at vi er nødt til at genfinde os selv i en ny digital virkelighed. I den transformation er ledere, der siger »min vej eller ingen vej« ikke fordrende for resultaterne,« siger Jana Fikri Blæhr, der som Head of Short Term Pricing Excellence til daglig sidder med ansvaret for seks medarbejdere.

»Jeg lægger stor vægt på at forklare ræsonnementet bag mine beslutninger, både til mine medarbejdere, chefer og andre kollegaer. Det er vigtigt for mig at få andre til at føle sig inkluderet, også selv om de ikke er enige.«

Liezel du Toit, Head of Revenue Excellence, kalder Jana Fikri Blæhrs ledelsesstil beundringsværdig.

»Jeg har arbejdet med Jana i fire år og forfremmede hende, netop fordi hendes ledelsesstil er, som den er. Hierarkiet kan være meget fremtrædende i en virksomheds kultur: Der bliver taget en beslutning, og så forventes det, at den bliver accepteret. Slutresultatet af beslutninger er vigtige, men det er også afgørende, at man opnår resultaterne, uden at nogen føler sig tilsidesat. Det kan Jana.«

For 16. år i træk sætter Berlingske fokus på de mest talentfulde unge i dansk erhvervsliv med portrætter af 100 talenter fra et bredt udsnit af erhvervslivet. Læs mere om Talent 100 her.