Drastiske Dave skal redde kriseramte Tesco

Dave Lewis tiltrådte en måned før tid som chef for den britiske supermarkedsgigant Tesco. Siden har en regnskabsskandale forstærket krisestemningen. Kan han redde Tesco?

Dave Lewis er manden der skal redde Tesco. Fold sammen
Læs mere
Foto: HO
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Dommen er hård for en børsnoteret virksomhed i krise.

I det seneste år har britiske Tesco set sin børsværdi næsten halveret. Og da vi taler om verdens tredjestørste supermarkedskæde med omkring 500.000 ansatte, siger det ikke så lidt. Fra årets begyndelse til starten af september forduftede godt ti mia. pund i børsværdier – resultatet af flygtende kunder, omsætningsdyk og et overskud i frit fald. Og siden er yderligere tre mia. pund forsvundet ud i den blå luft.

Det skete, da det viste sig, at oven i alle Tescos andre genvordigheder er der tilsyneladende bedrevet kreativ bogføring for op mod 250 mio. pund i første halvår. Fire ledende medarbejdere er suspenderet. Og finansdirektøren? Han forlod reelt foretagendet tilbage i april.

Denne heksekedel er Dave Lewis sprunget i med begge ben. Han skulle egentlig være tiltrådt som ny topchef 1. oktober, efter at hans forgænger, Philip Clarke, blev tvunget ud før tid. Men Lewis fremskyndede sin ankomst til 1. september – og erklærede efter bare en uge, at det havde været en »rutschebanetur«. Det var før, rodet i regnskaberne ramte medierne.

Den 49-årige brite er med godt tre årtier i forbrugsvaregiganten Unilever vant til en global virksomhed med mange bolde i luften og en verden i omskiftelige tider. Han kender sine forbrugere, lokalt og internationalt, og han kender sine brands. Unilever står trods alt bag tusindvis af produkter fra Dove-sæbe til Knorr-suppe.

Men – vil kritikerne sige – Dave Lewis har aldrig ledet en hel virksomhed. Han har heller aldrig arbejdet i detailsektoren – ligesom i øvrigt det meste af Tescos bestyrelse. Tilmed er han den første Tesco-chef udefra.

Og der er ikke mange vellykkede eksempler på, at topledere er skiftet fra en anden branche til detail. Svenskeren Lars Olofsson slap f.eks. ikke heldigt af med at drage fra forbrugskoncernen Nestlé til den franske pendant til Tesco, Carrefour. Og i Storbritannien har Marc Bollard, chef for varehuskæden Marks and Spencer, også haft svært ved at omstille sig fra sin tidligere arbejdsgiver, bryggerigiganten Heineken.

Øverst på listen

Ikke desto mindre stod Dave Lewis’ navn angiveligt øverst på listen, da Tescos bestyrelse tilbage i april i al hemmelighed begyndte at lede efter en ny topchef. Den tidligere Unilever-chef Patrick Cescau, der sidder i Tescos bestyrelse, spillede en hovedrolle.

Men resten af bestyrelsen var også bekendt med Dave Lewis, da Unilever hører blandt Tescos største leverandører. Efter sigende forsøgte man allerede under den legendariske Tesco-chef Terry Leahy at hyre Dave Lewis.

Også inden for Unilevers mure blev han betragtet som en stærk topchef-kandidat – sat ind i den kontekst, at Unilever med sit interne ledelsesprogram ofte sættes i samme klasse som General Electric og McKinsey, når det gælder om at fostre nye ledertalenter.

Drastiske Dave

Hvad er det Lewis kan? Tilnavnet »drastiske Dave« fik han, da han i 2007 satte skik på Unilevers britiske division ved blandt andet at kappe 40 pct. af omkostningerne og herunder spare 300 job væk.

Men han er andet end en talknuser, der tør træffe svære beslutninger. Han er en teambygger, han besidder evnen til at tænke i nye baner, og han er vant til at tackle konkurrenter direkte. Som da han i 1997 fik nys om, at rivalen Procter & Gamble ville lancere vaskemidlet Ariel i Latinamerika, hvor Unilever-brandet Persil havde 80 pct. af markedet. Lewis havde da marketingansvar for den sydlige del af kontinentet og opdagede, at Unilever faktisk ejede en obskur producent af toiletsæder ved navn ... Ariel del Plata. Og før P&G havde rullet deres arsenal ud, slog Lewis til med reklamesloganet »Ariel, Ariel, Ariel«. Der pludselig var synonymt med toiletsæder. Vaskemidlet måtte P&G opgive at lancere.

Det er blevet et skoleeksempel, der stadig hives frem i resten af Unilever. Og Lewis får rigeligt brug for evnerne, hvis han skal tackle den hårde konkurrence på det britiske dagligvaremarked, hvor de tyske discountkæder Aldi og Lidl stormer frem. Tesco er blevet revset for at være for langsom til at omstille sig efter finanskrisen, specielt når det gælder priskonkurrence.

Det skal prøves

Dave Lewis har allerede gjort klart – i en videotale til medarbejderne på sin første arbejdsdag – at kunderne skal i fokus igen. Hvilket af kritikere er tolket som en erkendelse af en vis arrogance i omgangen med kunderne efter Tescos tidligere succesår.

»Dave er godt forberedt. Men det bliver ikke et let job,« konstaterede hans chef hos Unilever, Paul Polman, da Tesco-udnævnelsen var i hus.

Og Lewis selv har suppleret, at der kun er én måde at få hold på, om han er opgaven moden.

»Jeg var bare nødt til at finde ud af, om jeg kan lede en hel virksomhed. Nogle vil mene, at det lyder tosset i betragtning af nogle af de job, jeg har haft. Men faktisk tror jeg ikke, at du kan vide, om du virkelig kan lede en virksomhed, før du har sat dig i det sæde.«