DONGs nye stærke mand

Efter endnu en stor rokade i DONG Engergy og endnu en forfremmelse er Morten Hultberg Buchgreitz den nye stærke mand og højre hånd for topchef Henrik Poulsen i DONG Energy.

Morten Hultberg Buchgreitz bliver direktør for DONGs nye superdivision, »Customers & Markets«. Foto: DON Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er de færreste, som prøver at blive forfremmet to gange på et halvt år. Men efter en ny stor rokade i DONG Energy har Morten Hultberg Buchgreitz, der indtil for et års tid siden var DONGs chef for Investor Relations, nu overtaget ansvaret for mere end halvdelen af koncernens samlede omsætning.

Morten Hultberg Buchgreitz’ hastige skridt mod toppen, efter Henrik Poulsen i august 2012 blev topchef for DONG Energy, er dog ingen tilfældighed. Han var allerede som chef for Investor Relations anset for en intern stjerne i organisationen, og så går han godt i spænd med den jævnaldrende Henrik Poulsen. De er begge nærmest uhyggelig stærke til tal, og samtidig betegnes Buchgreitz af alle som loyal og behagelig.

Han er derfor den oplagte højre hånd for Henrik Poulsen, som har igangsat uhyre omfangsrige forandringer på alle niveauer, der skal trække DONG ud af den dybe krise, som det statskontrollerede energiselskab befinder sig i.

Talknuser skal kæle for kunderne

Allerede få måneder efter Poulsen havde sat sig i chefstolen, meddelte DONG, at Morten Hultberg Buchgreitz ville få ansvaret for genopretningen af den voldsomt tabsgivende division Energy Markets, der har stået bag DONGs fejlslagne satsning på udenlandske gasmarkeder. Nu fusioneres Energy Markets så med den store division for salg og distribution af el og gas, og den nye superdivision i selskabet får navnet »Customers & Markets«.

Buchgreitz får som den nye direktør for det enorme område samlet 1.600 medarbejdere under sig, ligesom han nu også får ansvaret for DONGs mange privatkunder, der historisk set har budt på sin del af udfordringerne for DONG. Hvor svær den opgave kan være, ved Henrik Poulsen kun alt for godt fra sin tid i TDC, og det gør kun skulderklappet og anerkendelsen af Buchgreitz endnu større.

Før Morten Hultberg Buchgreitz kom til DONG Energy i 2002, arbejdede han som konsulent hos KPMG og inden da som analytiker hos Nordea.

Siden Anders Eldrups exit og DONG-skandalen i foråret 2012 har Morten Buchgreitz, ud over at være Senior Vice President for Group Treasury & Risk Management, også været stedfortrædende koncerndirektør i vækstdivisionen Wind Power. Her har han sat skub i forandringerne, som i går kulminerede med en markant organisationsændring i vindforretningen.

Forbindelsen til »DSU«

Buchgreitz er kendt i DONG for at møde særdeles tidligt og lægge en meget stor arbejdsindsats, men det bliver der også brug for i den nye kæmpestilling.

Når Buchgreitz forlader DONGs store kompleks i Gentofte, er han ifølge vennerne til gengæld god til at fokusere på familien og sine to børn. Og formålet med at møde så tidligt er da også, at der skal være tid til at hente børnene fra børnehave og skole en gang imellem.

Løbeture i Rude Skov og vandreferier er også blandt topprioriteterne, og så er der lige de gamle studiekammerater, som Buchgreitz fortsat fastholder specielle traditioner med.

I slutningen af firserne og starten af halvfemserne læste Morten Hultberg Buchgreitz erhvervsøkonomi og datalogi på Handelshøjskolen i København, og i dag fejrer han stadig nytår med flere af sine studiekammerater.

Hvert år mødes han også med en gruppe tidligere medstuderende til en traditionsrig julefrokost med navnet »DSU-julefrokosten«. DSU står her ikke for Danmarks Socialdemokraitske Ungdom, men derimod Decentral System Udvikling, som gruppen engang lavede en opgave om – en opgave, som forfatterne i dag fortsat mener havde fortjent et 13-tal i stedet for det 11-tal, som det blev til.

Til DSU-julefrokosten er en af traditionerne, at flokken af granvoksne mænd skal læse op fra den gamle skoleopgave, og opgaven går sågar på runde og modtager kys.

Den slags ritualer vil Buchgreitz næppe indføre i DONG, men han får rigelig brug for tiltag, der kan bringe selskabet tættere på kunderne og forbedre DONGs popularitet i befolkningen.