DONG, Mærsk, McKinsey: De studerende er helt forblændet af de store selskaber

Blandt de danske studerende er der fokus på at fange det første job hos en af de store kendte virksomheder frem for at kigge på de små og mellemstore virksomheder. der er alt for stort fokus på, at det første job skal tegne ens karriere, lyder skudsmålet.

Foto: Simon Læssøe. Dagens studerende er født i 1990 og fremefter, og de vil gerne ses og høres. Men det er langt sværere i de store virksomheder end i de mindre virksomheder, hvor der er mindre bureaukrati.
Læs mere
Fold sammen

Det kan være svært at finde ud af, hvad de mange forskellige jobfunktioner og brancher går ud på. Men ud over den frustration gør de studerende det også sværere for sig selv ved at blive forblændet af de kæmpestore, kendte virksomheder som McKinsey, Novo Nordisk og Mærsk.

Blandt de danske studerende er der fokus på at fange det første job hos en af de store kendte virksomheder frem for at kigge på de små og mellemstore virksomheder. Jagten på status er en af årsagerne. Det billede kan man genkende hos fagforeningen Djøf, hvor oplevelsen er, at de studerende ofte er for snæversynede, når det kommer til viden om arbejdsmarkedet.

»Kendskabet til arbejdsmarkedet kunne være bedre blandt de studerende. Inden for hver branche er der to eller tre store virksomheder, der dominerer, og resten er små og mellemstore virksomheder. Hvis de studerende så arbejdsmarkedet på den måde, ville der opstå en masse nye muligheder« siger chefkonsulent Thomas Kantsø fra Djøfs afdeling Karriere og Erhverv.

Onkel morfars gode råd

Ifølge Thomas Kantsø skal de studerende simpelthen blive bedre til at søge viden om det jobmarked, de skal ud på. For jo mere viden, desto større chance er der for at lande et job. Samtidig understreger han dog, at det ikke er underligt, at de studerende kun har kendte virksomheder på hjernen. For det er primært de virksomheder, de bliver eksponeret over for til diverse karrieredage. Selv om ansvaret ligger hos de studerende, skal de små og mellemstore virksomheder også blive bedre til at skabe opmærksomhed om sig selv og være til stede der, hvor de studerende er.

Dagens studerende er født i 1990 og fremefter, og de vil gerne ses og høres. Men det er langt sværere i de store virksomheder end i de mindre virksomheder, hvor der er mindre bureaukrati. Det kan derfor godt betale sig at sætte sig ind i, hvilke små og mellemstore virksomheder der findes i det danske landskab.

En anden misforståelse blandt de studerende er, at det første job tegner ens karriere fuldstændigt.

»Det er okay at have haft nogle job, inden man finder sin rette hylde. Der er alt for stort fokus på, at det første job skal tegne ens karriere. Det er usundt at tænke sådan,« understreger Thomas Kantsø.

De studerende skal i stedet for fokusere på at få et godt, akademisk job, hvor de kan lære at være en arbejdskraft og levere gode resultater. I sidste ende er det resultaterne og ikke virksomhedens navn, de studerende bliver målt på, tilføjer han.