DONG jagter kandidater på LinkedIn

DONG Energy bruger LinkedIn aktivt i rekrutteringsprocessen. En stor del af virksomhedens opslåede job lægges op på LinkedIn, som også bruges til baggrundstjek, og når DONG Energy jagter bestemte typer kandidater.

ARKIVFOTO Fold sammen
Læs mere
Foto: DAVID LOH

LinkedIn er blandt de foretrukne rekrutteringskanaler for DONG Energy. Jobbene slås op her samtidig med, at de er på hjemmesiden og på forskellige jobsites. Den leder, der skal hyre en ny medarbejder, og rekrutteringsfolk poster også ledige stillinger i deres netværk.

»Det er det bedste sted til proaktivt at finde kandidater til vores stillinger. Det er her, man kigger – og derfor er LinkedIn det, vi bruger allermest af sociale medier i vores rekrutteringsproces,« siger HR-direktør Hanne Blume fra DONG Energy.

Facebook bruges også til bredere målgrupper, kontorelever og graduates. LinkedIn er strategisk brugt de seneste fem-seks år. Derfor skal du skrive på LinkedIn, at du er blevet fyret.

Jagt på bestemte typer

DONG Energy opfatter LinkedIn, som det professionelle sociale medie, som bruges aktivt, når de leder efter bestemte typer medarbejdere.

»Her kan vi søge på forskellige faglige kvalifikationer og kompetencer, lede i bestemte brancher eller efter konkrete bud på bestemte kandidatprofiler. Det er også oplagt at søge i forskellige netværk, som en konkret faglig type kunne være medlem i,« påpeger Hanne Blume.

LinkedIn er også oplagt til baggrundtjek af kandidater, som har søgt konkrete stillinger – eller hvis nogen i netværket har nævnt et konkret navn til en stilling – og suppleres senere af mere uddybende referencer.

19-årige Philip lagde fx sin portfolio på LinkedIn - kort efter fik han job i Malaysia.

Brænder de for noget?

DONG Energy kigger også efter de personlige kvalifikationer – og om personerne kan danne relationer. Er de for eksempel forbundet med tidligere kolleger? Ligesom interessen for et bestemt område bliver tjekket gennem. Hvilke grupper er den enkelte medlem af?

Hanne Blume kigger også på flowet i CV’et. Hvad har kandidaten lavet? Hvilken uddannelse? Hvilke resultater har kandidaten skabt? Hvad har vedkommende bidraget med i de tidligere og på den nuværende arbejdspladser?

»Det handler jo meget om at finde ud af, hvilke kompetencer og erfaringer den pågældende kandidat har? Det kan være svært på LinkedIn at få personligheden frem. Men jeg leder efter passion, selvstændighed, mening og personlighed. Brænder de for noget? Vil de noget? Er de ambitiøse og kan de samarbejde,« påpeger Hanne Blume og fortsætter:

»Jeg vil gerne kunne se, at folk vil arbejdsglæden og vil skabe noget. At de gerne vil være en del af holdet. Vi kan ikke bruge dygtige ingeniører, der sidder alene henne i hjørnet og er dygtige.«

Personligheden skal skinne

Er kandidaten med i energigrupper, som vind eller olie og gas, så viser det en oprigtig interesse i det pågældende fagområde.

»Nogen gange kan jeg netop se passionen gennem, at kandidaten er medlem de rigtige steder for det specifikke fagområde. Mange skriver i en boks om deres mere personlige kompetencer, så det skinner igennem, hvem de er,« siger Hanne Blume, der også i CV’et kigger efter om kandidaten har skiftet job ofte, om de har skiftet spor/branche, eller om de har dedikeret hele deres karriere til olie- og gasindustrien.

Brug et professionelt billede

LinkedIn er mediet for erhvervsfolk og folk, der vil have en professionel karriere. Det er dit brand, og det gælder om, at din profil sender de rigtige signaler: Få 10 gode råd til din LinkedIn-profil.

»Derfor er mit råd også, at profilen skal have et professionelt billede taget til lejligheden. Jeg siger ikke at et billede af kandidaten, der dyrker sport diskvalificerer til et job, men jeg forventer at møde et professionelt look,« siger Hanne Blume, der sammenligner det med, når man i gamle dage mødte op i virksomhedens reception med sin ansøgning. Her kom man også typisk i sit fineste tøj – og dukkede ikke op i noget aparte tøj.

Hvad betyder forbindelser?

DONG Energy kigger ikke på antallet af forbindelser på LinkedIn, men på om en kandidat har relevante forbindelser.

»Jeg ser efter om kandidaten naturligt netværker med tidligere kolleger, for det viser, at de kan danne relationer. Det er ikke vigtigt, om de har 100 eller 500 forbindelser på LinkedIn. De skal vise, at de kan være en del af et team. Her kigger jeg også efter netværk – både på LinkedIn og udenfor. Så det kan godt betale sig, at man er med i en fodboldklub, fordi det viser mig, at kandidaten kan danne relationer,« siger Hanne Blume. Du skal bruge dit netværk med omtanke – sådan gør du det bedst.

LinkedIn har åbnet døre

Det er tydeligt for DONG Energy, at LinkedIn bliver brugt at flere og flere. På den måde bliver databasen hele tiden bedre og bedre for virksomhederne, der skal søge medarbejdere.

»Det kan godt være, at der er enkelte superdygtige projektingeniører, der er glade for deres arbejde og ikke har behov for at blive set af andre virksomheder. De har det helt rigtige job. Men de fleste vil jo godt vise, at de er i markedet,« siger Hanne Blume.

LinkedIn har gjort, at DONG Energy kan søge meget bredere efter kandidater i forhold til dengang, der blev sat en jobannonce i Berlingske og JyllandsPosten, og virksomheden blev nødt til at tage dem, der kom.

»Når vi i dag slår en stilling op, kan der jo komme fra to til 300 ansøgere. I dag prikker vi derfor også til folk, vi finder på LinkedIn. Der er jo virkelig en kamp om talent, hvor der i bestemte områder er svært at finde specialister. Nogen gange må vi til udlandet, så ja LinkedIn har åbnet nogle døre, som vi ikke havde tidligere,« fastslår Hanne Blume.

Erfaringen er også, at det er dyrt at bruge searchfirmaer – og i mange tilfælde kan DONG Energys egne ansatte lave en effektiv screening, da de nøjagtigt ved, hvilke kompetencer, der søges. De kan rammer plet i søgningen på LinkedIn.

Artiklen er oprindeligt offentliggjort på universe.ida.dk.