Don Ø: Globale brands ville være hovedsponsor

Flemming Østergaard siger, at flere globale virksomheder var interesserede i at snuppe hovedsponsoratet fra Carlsberg. Det var med til at presse prisen op.

F.C. København og Carlsberg fortsætter side om side de næste fem år - den nye aftale træder i kraft den 1. juli 2007.

Men ifølge bestyrelsesformand i børsnoterede Parken Sport & Entertainment, Flemming Østergaard, var flere internationale koncerner forbi hjørnekontoret i Parken i bestræbelserne på at få deres logo på brystkassen af de hvidblusede fodboldspillere - og dermed byrde mange års alliance mellem Carlsberg og FCK.

"Der er flere internationale virksomheder, der har forhørt sig om muligheden for at tegne et hovedsponsorat. Men vores samarbejde har været rigtig godt med Carlsberg, så for os handler det meget om, at man ved, hvem man har. Når det er sagt, så står den rette pris naturligvis højt på min prioriteringsliste," siger Flemming Østergaard.

"Vi har en god kemi med dem - vi har kørt gode kampagner sammen med Carlsberg, så det er et naturligt valg," tilføjer bestyrelsesformanden.

Han ønsker ikke at kommentere det økonomiske indhold i aftalen.

Vi hører, at I får 11-14 mio. kr. pr. år i faste indtægter - derudover får i 25 pct. i bonus, hvis I indfrier en række sportslige mål?

"Jeg vil ikke kommentere på de tal, men det er klart, at vi taler om et fast beløb suppleret med nogle attraktive bonus-beløb og andre benefits," siger Flemming Østergaard, som ikke ønsker at uddybe, hvad det er for nogle benefits - eller fordele - der er tale om.

Men I havde i seneste regnskabsår sponsorindtægter på 99 mio. kroner. Hvor meget går I frem på sponsorsiden med indgåelsen af den her aftale?

"Nu lægger vi jo ikke budget to år frem, så hvad Carlsberg-aftalen betyder for i år, ved jeg ikke, da den jo først træder i kraft 1. juli. Men det er klart, at vi har fået en bedre aftale, der står jo ikke idiot på ryggen af mig," siger Flemming Østergaard.

Men hvor meget vokser Jeres indtægter med på sponsorsiden i år, og hvad regner du med, at væksten vil være de kommende år? Taler vi 5 pct. eller 25 procent?

"Vi forventer jo en indtægtsfremgang på alle områder i koncernen - så også på sponsorsiden. Men jeg kan ikke gå i detaljer, det skal jeg oplyse til fondsbørsen. Men uden at det skal lyde højnumset, så er vi jo i en situation, hvor vi har en venteliste, fordi alt er udsolgt på sponsorsiden. Så det er klart, at vores sponsorater bliver dyrere og dyrere. Vi vil godt udvide kredsen, men det er en balancegang, for vi er meget selektivt med vores valg af sponsorer," siger Flemming Østergaard.