Direktøren for soldaternes sikkerhed

Jan Falck-Schmidt har ikke selv en fortid i forsvaret, men det fylder meget i hans liv som direktør for Falck Schmidt Defence Systems, der nu skal være medleverandør på 450 kampvogne til Forsvaret.

Jan Falck-Schmidt er fjerde efterkommer af Sophus Falck, der grundlagde Falck Redningstjeneste i 1906. ?Foto: Johnny Anthon Wichmann /Billedbyroet
Læs mere
Fold sammen

Der kommer liv på Odense Havn i de kommende år, når virksomheden Falck Schmidt Defence Systems, via en forhåndsaftale, sammen med virksomheden General Dynamics skal levere op mod 450 nye kampvogne til det danske forsvar.

Den gamle familievirksomhed har rødder tilbage i 1934, og Jan Falck-Schmidt er fjerde efterkommer af Sophus Falck, der grundlagde Falck Redningstjeneste i 1906.

I 2005 måtte virksomheden erkende, at økonomien ikke hang sammen. Det resulterede i et salg, der gjorde det muligt for Jan Falck-Schmidt at købe det forsvarsmæssige ud af den gamle familievirksomhed. Den civile forretning er derfor en meget lille del af virksomheden i dag.

Salget var ifølge direktøren trist og måske unødvendigt, hvis man havde set mere realistisk på det. Men i dag driver Jan Falck-Schmidt en blomstrende forretning, der kan fejre tiårsjubilæum og se frem til ansættelse af omkring 100 nye medarbejdere og et trecifret millionbeløb i forbindelse med den nye ordre. Det kommer dog an på omfanget og leveringsfrekvensen. Tal, som direktøren endnu ikke kender, før den endelige kontrakt er underskrevet formentlig i starten af næste uge.

Vigtig forskning og udvikling

Succesen er dog ikke kommet til den fynske hovedstad af sig selv. Jan Falck-Schmidt fremhæver nemlig, hvor vigtigt det er at være dygtig til at vide, hvilket køretøj der bliver valgt.

»Jeg er meget tilfreds med, at vi har valgt rigtigt. Evnen til at gøre det er meget vigtig,« siger Jan Falck-Schmidt, der dog understreger, at det også er med en portion held.

Ét af de steder, virksomheden prioriterer at lægge nogle ressourcer, er på udvikling og forskning, hvor de bruger et tocifret millionbeløb. Det er i direktørens øjne altafgørende at fokusere på, når vi i Danmark ikke kan konkurrere på laveste priser, så det bliver vidensdelen.

»Tung viden skal give konkurrencekraft,« siger han.

I det daglige er der en overvægt af mænd i virksomheden, men det ærgrer direktøren, der gerne vil have det mere blandet. Han fremhæver blandt andet, at pigerne er rigtig dygtige i elektronikproduktionen – måske fordi de er mere tålmodige.

På hjemmefronten har kønsfordelingen imidlertid været modsat. En direktørstilling giver ikke meget fritid til fire børn. Derfor har det mest været Jan Falck-Schmidts hustru, der har taget sig af dem.

»Vi har haft en god arbejdsfordeling, og så har jeg ikke altid rejst så meget, som jeg gør nu,« siger direktøren.

I sin sparsomme fritid spiller direktøren i princippet golf, men det er ikke blevet til meget tid på greenen i år – for overhovedet at sige nogen.