Det klistrer, det stads

Et år efter verdens største olieudslip kæmper BP for at få sit image fedtet ud af skandalens kløer. Det går ikke så godt.

Foto: SEAN GARDNER
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mon ikke Mary Dudley er ved at være vant til at spise sin aftensmad alene i den store lejlighed i London? Hun er gift med Bob Dudley, manden der i oktober sidste år satte sig i chefstolen hos oliegiganten BP, og med de arbejdsopgaver han overtog, kan det nok være svært at nå hjem til spisetid.

Bob Dudley skal nemlig ikke alene drive et af verdens største råvareselskaber. Han skal også forsøge at redde virksomhedens image ud af en særdeles klistret knibe.


Dudleys forgænger Tony Hayward forlod BP i kølvandet på Deepwater Horizon-skandalen, opkaldt efter den boreplatform, der den 20. april 2010 eksploderede og forårsagede verdens største olieudslip. Godt fem millioner tønder olie - eller hvad der svarer til godt 795 millioner liter - nåede at fosse ud i den Mexicanske Golf, før BP atter fik lukket for lækken, 87 dage senere.

Men da var det allerede sket for BPs image.

Fordømt fra listen

Sig navnet BP i dag, og associationsrækken vil få de fleste PR-chefer til at krympe sig ved bare tanken. Billeder af olieindsmurte fugle og skildpadder, tv-interviews med Louisiana-fiskere, der stod uden indtægtsgrundlag, håbløse udtalelser fra BP-ledelsen og uendeligt mange fotos af den mexicanske golf indsmurt i en sortbrun, fedtet substans.



Allerede få måneder efter ulykken indtraf, var den imagemæssige dom over BP officielt afsagt. Da konsulenthuset Interbrand, der hvert år opgør verdens 100 mest værdifulde brands, i september offentliggjorde deres 2010-resultater, var BP forsvundet fra listen.

Året før var oliegiganten nummer 83 på listen med et image til en værdi på 3,7 milliarder dollars. Nu var BP ude af top 100 og dermed ikke interessant nok for Interbrand til at sætte brandmæssig værdi på. Analyseselskabet General Sentiment anslog dog, at omdømmetabet havde kostet BP i omegnen af en milliard dollars alene fra ulykken indtraf i april og frem til slutningen af juni.

Selv årsag


Og spørger man Nirmalya Kumar, marketingprofessor ved London Business School, har BP selv været medvirkende til at skabe det mildt sagt uheldige omdømme.

Jovist, sagde han for nylig til Time Magazine, man vil uundgåeligt opleve et imagemæssigt tab, hvis virksomheden er indblandet i store miljømæssige katastrofer som denne. Offentligheden reagerer altid stærkt, når miljøet lider nød, for det kan - groft sagt - ikke forsvare sig selv.

”Men hvordan dit image klarer sig på længere sigt afgør du selv, og det er BPs handlinger, der gør at folk i mange år vil tænke på udslippet, når man nævner BP,” siger Nirmalya Kumar.

Læs resten af artiklen om hvilke imagemæssige brølere BP begik, og hvordan selskabet kan komme på fode igen i særudgaven af Berlingske Nyhedsmagasin den 18. maj, der indeholder årets store imageanalyse.