Det er ledelsens opgave at redde julefrokosten

Hvis en konflikt i festudvalget truer hele julefrokostens eksistens, bør ledelsen træde til og få vendt stemningen, så det ikke går ud over alle medarbejderne i virksomheden, lyder budskabet til Ledelsens Dilemma.

»Hvis julefrokosten ikke bliver til noget, vil det falde tilbage på ledelsen,« advarer rådgivningschef i Lederne Niels Henriksen om denne uges dilemma.
Læs mere
Fold sammen

Planlægningen af årets firmajulefrokost har i den grad sat sindene i kog i ugens dilemma. Julefrokostudvalget, der består af frivillige medarbejdere, er blevet uvenner på grund af Jesper, som har syltet planlægningen for kun at brokke sig til den øvrige festkomite over, hvad de har planlagt.

En af medarbejderne er nu gået til HR-chefen for at fortælle, at hun og andre vil forlade udvalget - og dermed sætte hele julefrokosten i fare - hvis ikke der bliver sat ind over for Jesper.

Under normale omstændigheder bør man som leder bede de to medarbejdere om selv at løse konflikten, men i det konkrete tilfælde er det vigtigt, at HR-chefen tager affære, mener rådgivningschef hos Lederne Niels Henriksen.

»Julefrokosten er en stor begivenhed, som i denne virksomhed har betydning for 300 medarbejdere. Hvis julefrokosten ikke bliver til noget, vil det falde tilbage på ledelsen,« siger Niels Henriksen.

Han peger på løsning nummer 3, hvor HR-chefen indkalder de to medarbejdere til et møde for at mægle og finde en løsning, som begge parter kan leve med.

»Der skal to til et slagsmål, så det er vigtigt at høre begge sider af sagen. Derudover bør HR-chefen til mødet påpege, at de begge selv frivilligt har meldt sig til at planlægge julefrokosten, og derfor også har et fælles ansvar for at julefrokosten bliver holdt,« siger rådgivningschefen.

Det kan umiddelbart virke fristende at fjerne »kilden til problemet« og smide Jesper ud af udvalget, men sådan en løsning skal man være varsom med, mener Niels Henriksen.

»Risikoen er, at han vil gå og tale dårligt om de andre i udvalget og være negativ i forhold til, hvad der er planlagt. Dermed er der stor sandsynlighed for, at der allerede inden julefrokosten har spredt sig en dårlig stemning,« siger han.

Ifølge Niels Henriksen er det en klassisk fejl, når opgaver bliver uddelegeret, og man skal samarbejde på tværs af virksomheden, at der er forskellige forventninger til, hvor mange kræfter der skal bruges på det.

»Der skal være klare forventninger om, hvordan medarbejderne skal prioritere tiden. Det kan give store problemer, hvis nogle medarbejdere lægger mange kræfter i et projekt, og derfor føler at andre kører på frihjul, selvom de måske bare har travlt med deres daglige arbejdsopgaver,« understreger Niels Henriksen.