Det er ikke et one-man-show

Topchefen for Danske Bank, Thomas Borgen, er på mange måder en modsætning til sine forgængere i stolen. Han er åben og uden magtbrynde. Han fjerner statussymboler. Han giver magt fra sig. Og han nedbryder hierarkier. Han har ikke behov for et eftermæle, men vil bare gøre, som han altid har gjort privat, i sport eller på jobbet: Yde sit bedste og være tilfreds med sin egen præstation.

Danske Banks topchef. Thomas Borgen,har altid været tiltrukket af vandet. Han har sejlet mange forskellige bådtyper, siden han var dreng. I dag har han part i en sejlbåd af typen 5.5m. Norske kong Harald V har forøvrig været en aktiv sejler i samme bådtype. Foto: Keld Navntoft Fold sammen
Læs mere

Mandag den 24. januar. Holmens Kanal 12. Danske Banks hovedsæde. Op ad trapperne kommer Thomas Borgen, Danske Banks stadig relativt nye topchef. Han er slank, knap to meter høj og med ben så lange, at han snildt kan tage trappen i få skridt. Han er iført stålgråt jakkesæt og lyseblå skjorte. Han smiler. Virker afslappet og nærværende. Hvis hans tanker flyver andre steder hen, mærker man det ikke.

Vi er i gæstelokalerne i Danske Bank, hvor banken holder frokostmøder med forretningskunder. Men egentlig foregår interviewet med Thomas Borgen det helt forkerte sted.

Gæstelokalerne i Danske Banks hovedsæde, to etager over direktionsetagen, er som resten af bygningen et mindre slot værdigt. Her er blankpolerede mahognimøbler, lysekrone i loftet, ægte tæpper på gulvet og yndige blomsterarrangementer med afskårne rosenhoveder i blide pastelfarver.

Lokalerne emmer af historie og vidner om en solid og magtfuld bank med stor selv- forståelse, men også om en bank med rødderne solidt plantet i fortiden. De fysiske rammer bliver ufrivilligt symbol på alt det, Danske Bank ikke skal være, og som Thomas Borgen er ved at gøre op med.

»Vi skal have fjernet noget af det, som Danske Bank har været forbundet med. F.eks. arrogance. Det må vi have væk. Vi er der for kunderne, ikke for andre. Vi er kompetente, men det må ikke være på bekostning af noget andet. Vi skal være i øjenhøjde med alle vores stakeholders,« siger Thomas Borgen.

Men Danske Banks lokaler er nu en gang som de er, og det er der, hvor banken og dens ledelse har hjemsted. Og Thomas Borgen har vigtigere ting at tage sig til end at bruge tid på bankens fysiske rammer.

»Jeg har fået til opgave at genrejse Danske Bank til noget stort. Ikke til det, den var, men til noget, den skal være i fremtiden. Danske Bank skal være en moderne bank og den foretrukne bank. Danske Bank skal være dybt respekteret i samfundet. Vi skal tilbage til den position, hvor alle vores interessenter er stolte af Danske Bank. Det er den rejse, vi er startet på,« siger Thomas Borgen.

Den 50-årige nordmand tiltrådte som topchef i banken for et halvt år siden, som den 13. i rækken siden 1871. Da han tiltrådte i september, var der fremskredne planer om, at Danske Bank skulle flytte til mere tidsvarende lokaler, men Thomas Borgen trådte på bremsen – selv om de smukke, historiske lokaler ikke kun er upraktiske, men også sender de forkerte signaler i forhold til den kulturelle forandring, som Thomas Borgen har sat i gang i Danmarks største bank.

»Hvis vi skulle flytte, ville det kræve så mange ressourcer, at jeg var bekymret for, at det ville fjerne fokus fra det, vi virkelig skal gøre. Derfor var det nemt for mig at indstille til bestyrelsen, at vi lagde de planer til side. Vi bliver her foreløbig, men på et eller andet tidspunkt tror jeg, vi skal se på, om vi er optimalt lokaliseret,« siger Thomas Borgen, mens det fine gamle standerur i hjørnet ved sofaarrangementet skifter fra tik-tak til tre time-slag, for så at tik-takke videre igen.

Thomas Borgen har i stedet taget fat på den kulturelle forandring på andre, men ikke mindre symbolske måder. Han begyndte med sig selv. Historisk har topcheferne i Danske Bank tituleret sig med ordførende direktør. Thomas Borgen har i stedet valgt at kalde sig administrerende direktør, hvilket også er den gængse titel i hovedparten af dansk erhvervsliv og dermed blandt Danske Banks erhvervskunder.

»Administrerende direktør er en meget mere moderne titel end ordførende direktør, som er lettere antikvarisk,« siger han.

Omfanget af direktionsvogne og brugen af dem har Thomas Borgen også skåret ned på. Tilsvarende har han afskaffet Danske Bank-direktionens smørrebrødsfrokost, som har været en fast institution i årevis. I stedet spiser direktionens medlemmer nu i en af de tre kantiner.

»Det har en helt naturlig forklaring. Mine direktører taler jeg med så ofte, jeg vil. De ansatte træffer jeg ikke så ofte. Så når jeg ikke har kunde-frokoster, som jeg typisk har tre-fire gange om ugen, så er det helt naturligt for mig at gå ned i kantinen og spise og tale med de ansatte,« siger Thomas Borgen.

På overfladen små symbolske ændringer, men man skal ikke undervurdere signalværdien. Ikke mindst internt i banken, hvor direktionen historisk har været højt hævet over resten af organisationen. Selv på direktionsmøderne og i andre leder-fora er der nu en mere uformel og åben omgangsform med plads til, at meningerne kan brydes. Set indefra opfattes den nye topchefs tiltag som en mindre revolution. Og mere er på vej.

Danske Bank har traditionelt været topstyret, hierarkisk og med en stærkt centraliseret beslutningsproces. Men set med Thomas Borgens øjne er det hverken holdbart eller tidssvarende, hvis Danske Bank skal genvinde fordums styrke og anseelse i en forandringstid, hvor Danske Banks image har været til tælling, hvor finanskrisen har trukket dybe spor, hvor mere og mere forretning foregår på nettet, og hvor kunderne ikke længere står ydmygt med hatten i hånden for at låne, men hvor bankerne er udfordret af, at for få vil låne.

Danske Bank skal nærmest vendes 180 grader i tankesættet for at blive en ægte kundeorienteret bank. Derfor tester Thomas Borgen også selv, hvordan kunderne oplever mødet med banken. Han går ind i en filial og trækker et nummer eller ringer til kundecentret. For det er summen af, hvad de knap 19.000 ansatte hver dag gør for kunderne, som skal gøre hele forskellen. Foreløbig har Thomas Borgen besøgt 13.000 af medarbejderne for at fortælle om den rejse, Danske Bank skal ud på.

Banken skal også væk fra stive forretningsgange og central styring, og Thomas Borgen bruger meget tid på at »afbureaukratisere« banken, som han kalder det.

»Vi vil ikke evne at være agile og omstillingsdygtige, hvis vi sidder centralt og dikterer, hvordan man skal agere i hverdagen. Som symbol på det, har jeg sagt til mig selv, at jeg kun skal tage de beslutninger, som kun jeg kan tage. Alt andet skal uddelegeres,« siger han.

Den beslutning traf Thomas Borgen, da han havde været topchef i Danske Bank i to dage. En mail udløste beslutningen. I mailen blev han bedt om at tage stilling til, hvorvidt det var i orden, at banken brugte 20.000 kr. på julekort, fremgår det af Niels Lundes bog »100 Topchefer«. Mailen overbeviste Thomas Borgen om, at kulturen i Danske Bank var alt for centralistisk.

En kulturel forandring af en institution som Danske Bank kræver ikke bare øjne, der kan se behovet, men også mod, vilje og en personlighed, der på overbevisende og troværdig måde kan gøre op med »plejer« og sætte noget nyt i stedet.

Internt i Danske Bank står der respekt om Thomas Borgen, der netop har de »dybere bankkompetencer«, som bestyrelsesformand Ole Andersen fremhævede som baggrund for at udskifte Eivind Kolding med Thomas Borgen for et halvt år siden.

Efter 17 år i banken med flere bemærkelsesværdige karrierespring kender Thomas Borgen banken ud og ind.

Læg dertil, at han fremhæves for sin karisma, sit energiniveau, sit drive, sin dynamik og sin evne til at tale med høj som lav. Men benhård og krævende er han også. Det sidste lægger han ikke selv skjul på.

»Jeg er jo nok det, man kalder et præstationsmenneske. Jeg er optaget af at levere varen og selv være tilfreds med det, jeg leverer – uanset om det er på cyklen, når jeg er sammen med mine børn, er til kapsejlads, eller når jeg er på arbejde. Og det stiller nok nogle krav til organisationen, for du sætter jo selv et eksempel. Det, håber jeg, er positivt, men det er klart, at det også kan være udfordrende for nogen,« siger Thomas Borgen.

Thomas Borgen blev udnævnt til topjobbet i Danske Bank mandag den 16. september 2013. Det kom som et lyn fra en klar himmel. Ikke at han var en dark horse. Thomas Borgen var en blandt flere kronprinser, da skiftedagen i 2012 nærmede sig for Peter Straarup, der i næsten 14 år var bankens ordførende direktør. Men det blev som bekendt bankens daværende bestyrelsesformand, Eivind Kolding, der satte sig i direktørstolen. I samme ombæring rykkede Ole Andersen fra næstformandsposten op på formandsposten.

Så det var ikke mindst timingen, der overraskede alt og alle. Eivind Kolding var ikke kommet godt fra start, men han havde trods alt kun siddet godt 18 måneder i stolen.

Thomas Borgen var helt uforberedt, da han i ugen før udnævnelsen fik en opringning fra bankens bestyrelsessekretariat. Han skulle fredag den 13. september være fløjet til kundemøde i Norge, men blev i stedet bedt om at møde op i Danske Bank. Dagsordenen kendte han ikke, og han havde ingen anelse om, hvorfor han blev omdirigeret.

Det var først, da han på møder med først bestyrelsesformand Ole Andersen og i løbet af weekenden også bankens næstformand, Danfoss-chef Niels B. Christiansen, blev præsenteret for deres planer med ham.

»Jeg blev meget overrasket og måtte selvfølgelig lige reflektere over det. Og så skal man også spørge sin kone. Hun vidste, at jeg ville sige ja, så hun sagde ja, og så blev det offentliggjort om mandagen. Det var en relativt intensiv proces,« siger Thomas Borgen.

Thomas Borgen lægger ikke skjul på, at både hans arbejde og hans fritidsaktiveter altid har fyldt meget, og at det selvfølgelig er tid, der er gået fra familien, der tæller hans norske hustru, Torill Borgen, og fire børn i alderen 12 til 30 år.

»Jeg arbejder meget, og jeg har mange aktiviteter ved siden af, men Torill har altid været der og bakket op. Hun har altid taget hovedbyrden med det familiære, og det er jeg dybt taknemmelig for,« siger han.

Efter at familien Borgen flyttede til Danmark i 2010 med deres to yngste drenge, har Thomas Borgens kone været hjemmegående for at få familiens hverdag til at hænge sammen. Men da de boede i Norge arbejdede Torill Borgen bl.a. som headhunter og har også haft foden under eget bord med importvirksomhed og butiksdrift. Hun er, hvad Thomas Borgen kalder en »meget aktiv iværksætter«, men altså også familiens anker.

»Man skal aldrig undervurdere, at man har en kernefamilie og en kone, som har givet mig de muligheder og har bakket op om, at jeg har prioriteret mit arbejde så højt og nu og da pr. definition har nedprioriteret noget andet,« siger Thomas Borgen.

Sidste år i januar stillede han eksempelvis op til VM i kapsejllads ved den caribiske ø Curacao i sejlbådstypen 5.5m. Thomas Borgen og hans team landede en bronzemedajle. Den slags aktiviteter kræver tid.

»Jeg bliver nogle gange spurgt, om jeg vil angre mine valg. Jeg har talt med Christian på 19 år, om han føler, at jeg har været der for lidt. Så svarer han lidt lakonisk: Jeg har ikke oplevet andet, så jeg kan ikke sige, at jeg har savnet noget,« siger Thomas Borgen, der har fred i sjælen i forhold til sine prioriteringer.

»Jeg føler, at jeg har fundet en fin balance, for jeg tror, at når vi er sammen, så er jeg der – selv om tiden er begrænset. Men det er et valg, jeg har gjort,« siger Thomas Borgen.

Kun den yngste søn bor nu hjemme. Christian på 19 år flyttede i efteråret til Canada for at studere business i Vancouver og følger dermed i farens fodspor. Thomas Borgen tilbragte sine studieår i først Skotland og dernæst USA, hvor han tog en mastergrad i business administration.

Til efteråret skal Thomas Borgen og hans VM-team forsvare bronze-titlen i Italien, men det bliver svært, erkender Thomas Borgen, for topjobbet i Danske Bank har krævet nye valg og fravalg. Han har eksempelvis næsten ikke været i båden siden VM i Curacao.

Thomas Borgen har sejlet mange forskellige bådtyper, siden han var dreng, og det er her, han kobler af.

»I den type job, jeg har, tænker jeg i udgangspunktet arbejde 24-7, hvad enten du er på job eller har fri. Når du sidder i en sejlbåd og konkurrerer, så kan du ikke tænke på andet end at sejle. Det er et frirum, hvor der også er venskab, hygge og teamarbejde,« siger Thomas Borgen.

Men sejllads er pt. ikke foreneligt med topjobbet.Hvor skal du så finde dit frirum?

»Jeg er i et nyt job, og jeg får en frihed i, at jeg har så mange forskellige problemstillinger at løse. Jeg har ikke brug for det frirum i den periode, vi er i nu. Jeg har accepteret og faktisk ønsket, at i de første 18 måneder, bliver der rigtig meget arbejde. Men på et tidspunkt må jeg selvfølgelig tilbage og få et mere balanceret liv,« siger Thomas Borgen.

Efter blot seks måneder i stolen er det måske lidt tidligt at spørge, hvad Thomas Borgen gerne vil huskes for, og hvilket eftermæle han drømmer om. Men han får spørgsmålet alligevel. Han vender ansigtet mod vinduet som for at finde svaret udenfor, men lukker så øjnene og tænker et øjeblik, inden han svarer.

»Jeg synes, at det næsten er ubehageligt at få det spørgsmål. Der er ikke noget, jeg vil huskes for. Det er ikke et one-man-show. Der er ikke længere en ultimativ leder, som sidder på toppen. Verden er for kompleks til det.

Jeg har fået til opgave at genrejse Danske Bank til noget stort, og det at få lov til at lede den transformation er en fantastisk mulighed, som jeg har stor respekt for og er ydmyg overfor.

Når vi er lykkedes med at transformere Danske Bank, bliver det fantastisk at kunne sige, at jeg har været med på den rejse sammen med mange andre,« siger Thomas Borgen.Hvornår tror du, at opfattelsen af Danske Bank har ændret sig derhen, at danskerne er stolte af banken, at kunderne er tilfredse, og at banken har et godt image?

»Det er utrolig svært at sige noget om. Men det er jo interessant, at vi allerede i 2013 blev anset som den foretrukne bank for store kunder. Det var en fantastisk turn-around på 18 måneder.

Det viser mig og organisationen, at når vi virkelig sætter alle kræfter til, så evner vi at levere varen. Men vi har et godt stykke arbejde foran os, og det kommer til at tage tid at genopbygge vores omdømme i befolkningen. Og det er ikke én ting, der gør det. Det er summen af mange ting. Det handler om at give den gode kundeoplevelse i alle vore touch points hver eneste dag. Sker det, så kommer resultaterne af sig selv og så kommer respekten,« siger Thomas Borgen.