»Det er 25 år siden, jeg sidst ringede til en, der ikke ville hjælpe«

Mød 53-årige Peter Normark Sørensen, der har gjort networking til en fast del af sin professionelle arbejdsstil.

Foto: Søren Bidstrup. Peter Normark Sørensen, Head of Operations hos AP Møller Mærsk.
Læs mere
Fold sammen

Peter Normark Sørensen bevæger sig hjemmevant rundt på A.P. Møller - Mærsks hovedkontor på Esplanaden i København. I 15 år har den 53-årige økonom befundet sig midt i det lyseblå konglomerat. Igennem årene har han haft stillinger inden for risikostyring, IT-development, og i dag er han head of bunker operations.

Peter Normark Sørensen har tidligt i sin karriere gjort networking til en personlig dyd. Derfor ses han tit i samtaler med kolleger fra hele huset, hvad enten det er over frokosten i kantinen eller efter træning i A.P. Møller - Mærsks træningscenter. Efter 15 år i virksomheden har han opbygget et bredt netværk, som han aktivt benytter i sit daglige arbejde.

»Jeg synes selv, jeg har været god til at sprede mit netværk som et spindelvæv. Når jeg først har talt med en, så er det altid nemmere også at tale med dem, han sidder med i kantinen, og sådan udvikler det sig,« siger Peter Normark Sørensen.

Men hans intention er ikke at netværke sig til en højere stilling. Den har han allerede. Han bruger sit netværk til at løse konkrete arbejdsopgaver, og han mener, det giver både hurtigere og bedre resultater for ham selv og virksomheden.

Som head of bunker operations er det Peter Normark Sørensens opgave at optimere brændstofforbruget for A.P. Møller - Mærsks skibe. Det handler om at finde ud af, hvornår skibene optimalt skal tanke, hvordan de skal tanke, og hvor de skal tanke. I Peter Normark Sørensens arbejde er tid penge – i særdeleshed hvis et skib et eller andet sted i verden oplever uventede akutte problemer. I de tilfælde kan der blive brug for at finde en dygtig tekniker på den anden side af jordkloden meget hurtigt. Og så er Peter Normark Sørensens netværk guld værd.

Krævede overvindelse

Peter Normark Sørensen er meget bevidst om at være ekstrovert og at opbygge sit netværk professionelt. Men disciplinen er ikke naturlig for ham, og det har krævet hårdt arbejde at komme ud over komfort­zonen og møde fremmede mennesker.

»For 20 år siden fik jeg taget en personlighedstest, der viste, at jeg er introvert. Det har jeg måttet tage til mig, og det er noget, jeg virkelig har arbejdet på. Jeg overskrider tit min egen grænse ved at gå ud og tale med folk om, hvem de er, og hvad de laver,« siger Peter Normark Sørensen.

Han har dog oplevet, at det er blevet nemmere med årene at være åben og møde nye mennesker.

I takt med at Peter Normark Sørensens netværk har vokset sig større, er hans arbejdsopgaver blevet lettere, forklarer han.

»Det at have et netværk at række ud til gør det meget sjovere for alle parter,« siger Peter Normark Sørensen.

Han oplever, at folk gerne vil hjælpe, og det vil han også selv.

»Der er ikke noget bedre end at hjælpe andre med noget, du selv er god til. Og hvis den, du ringer til, ikke kan hjælpe dig, så kan han sandsynligvis fortælle dig, hvem der så kan,« siger Peter Normark Sørensen.

»Det er 25 år siden, jeg sidst ringede til en, der ikke ville hjælpe.«