Derfor svigtes talenterne af HR-chefer

Næsten fire ud af ti virksomheder har ikke sat i system, hvordan de plejer og udvikler deres talenter, viser ny undersøgelse. Det kan betyde, at de mister deres talenter og hele tiden må arbejde på at ansætte nye.

Foto: Tashatuvango.
Læs mere
Fold sammen

Tusindvis af unge danskere knokler for at gøre karriere i de danske virksomheder, men de føler sig ofte svigtet af deres personale­direktører.

Virksomhederne bruger langt flere ressourcer på at tiltrække nye talenter, mens det kniber noget mere med at udvikle og fastholde de talenter, som virksomheden allerede har.

Det viser en undersøgelse fra rådgivningsfirmaet PwC. Lidt over 100 HR-direktører fra de mellemstore og allerstørste virksomheder har medvirket i undersøgelsen, hvor de har svaret på, hvordan de arbejder med virksomhedens talenter.

Undersøgelsen viser, at fire ud af fem af virksomhederne har talentpleje som en del af topledernes agenda. Men omvendt har hele 39 procent af virksomhederne ikke noget egentligt program for at arbejde med og udvikle deres talenter.

PwC mener, at sidstnævnte er meget påfaldende, fordi vi er gået ind i en tid, hvor det bliver stadigt sværere at få den rigtige kvalificerede arbejdskraft i mange brancher.

Senior manager hos PwCs Consulting Jens Brøndsted fremhæver, at finanskrisen holdt medarbejderne og talenterne fast i deres job. Nu er folk igen begyndt at skifte meget mere.

»Kampen om at have de bedste talenter er for alvor genopstået. Vores undersøgelse viser, at virksomhederne bruger langt størstedelen af deres indsats på at hive folk ind i virksomhederne og kun delvis på udvikling, og i endnu mindre grad på at fastholde talenterne og slet ikke på at flytte rundt på talenterne,« siger Jens Brøndsted, der fremhæver, at den manglende talentpleje kan medføre, at de gode medarbejdere forsvinder for hurtigt. Og det er dyrt hele tiden at skulle ud og hente nye folk.

»Det vil være markant billigere, hvis man i stedet fokuserer på at flytte rundt på virksomhedens interne talenter, så de hele tiden er på de strategiske nøglepositioner, der kan drive forretningen i den rigtige retning. Risikoen er, at talenterne oplever, at der ikke er nok fokus på det, at de er talenter, og begynder at søge nye græsgange. Det er en ond spiral,« siger Jens Brøndsted, som peger på, at 25 procent af virksomhederne ikke mener at have adgang til den talentmasse, som skal til, for at de kan fuldføre virksomhedens forretningsstrategi.

Hos Jysk, der operere med flere end 1.000 butikker i 19 lande, arbejder man med flere programmer for talentudvikling. Koncernen har en målsætning om, at 80 procent af koncernens ledige stillinger skal besættes af medarbejdere, man allerede har.

»Det, vi ser på, er, om vi har de rigtige mennesker klar til vores ekspansion. Vi taler med medarbejderne ved den årlige samtale for at finde ud af, hvad de vil. Vi går ind og evalue­rer medarbejderne og deres potentiale ud fra nogle kriterier. Hvert af de lande, som vi er i, skal hvert år oplyse, hvor mange butikschefer de har brug for år. De mulige butikschefer gennemgår et træningsprogram,« siger HR-chef hos Jysk Lars Dahl Christensen.