Derfor skal du sige nej til dine ansatte

Som chef skal du huske at sige nej i ny og næ, ellers smuldrer din autoritet i forhold til dine ansatte.

Foto: Modelfoto/Colourbox.
Læs mere
Fold sammen
Tip 1.  Vær kontant

Hvis du lader medarbejderne gøre, hvad de vil, vil de måske synes bedre om dig, men de vil også miste respekten for dine beslutninger.

Så selvom det kan være hårdt at sige nej, er det nødvendigt, og hvis du blot er krævende men retfærdig, vil de færreste klandre dig for det.

Tip 2. Vær tydelig

Hvis dine medarbejdere ved, hvornår ferier passer ind i forhold til virksomheden, kan de også godt forstå et nej.

Hvis en medarbejder beder om fri midt i slutfasen af et projekt, kan du sige nej på en måde, så medarbejderen ikke går helt tomhændet derfra.

Bekræft først, at du har forstået forespørgslen. Forklar derefter kort, hvorfor du ikke kan sige ja, og forsøg til sidst at finde alternative tidspunkter din medarbejder kan tage fri på.

Sørg altid for at melde tidligt ud, hvornår virksomheden er specielt presset, så medarbejderne kan planlægge deres ferier i god tid.

Kilde: Chef.se