Derfor skal du sige nej til dine ansatte

Som chef skal du huske at sige nej i ny og næ, ellers smuldrer din autoritet i forhold til dine ansatte.

Foto: Modelfoto/Colourbox
Tip 3.  Lad dig ikke overtale

Hvis en medarbejder prøver at overtale dig, selvom du har sagt nej, skal du være påpasselige med at give efter.

Hvis du bøjer dig for en, vil du højst sandsynligt blive udsat for flere medarbejdere, der prøver at overtale dig til at ændre dine beslutninger.

Nogle medarbejder stopper med at spørge, før de får et halvt løfte, og de bruger gerne din samvittighed som argument. Prøv derfor at undgå lange forklaringer.

Tip 4. Kend dine svage sider

Tænk over i hvilke situationer du får sagt ja, selvom du ville have sagt nej.

Tænk over hvorfor du ikke siger stop, handler det mest om, hvad du siger, eller hvad du ikke siger, er det hvad du gør, eller ikke gør, eller om hvor forberedt du er på situationen?

Find frem til nogle situationer, og gennemtænk hvordan du kan vende dem om, så du får sagt nej, når det er det, som du finder mest rigtig.

Kilde: Chef.se

Ni personer du ikke vil være partner med

Det bør chefer vide før de fyrer

Ti værktøjer til at blive den perfekte leder