Derfor krakelerer strategierne

Tålmodigheden hos investorerne bliver stadig kortere. Derfor er det blevet endnu mere vigtigt for virksomhederne at kunne få deres strategier ført ud i livet i løbet af kort tid.

Foto: Gaj Rudolf.
Læs mere
Fold sammen

Det er ingen kunst at få strikket en flot strategi sammen. Den svære kunst består i at få den gennemført og få alle medarbejderne til at forstå den og agere efter den.

Den øvelse er i årevis gået galt i mange danske virksomheder, men i disse år bliver hele spørgsmålet om at få strategierne ført ud i livet endnu mere vigtigt.

Emnet var endnu en gang til debat på et erhvervsseminar hos Berlingske tirsdag morgen.

»Det skal gå stærkt. Det må ikke tage flere år at få gennemført en ny strategi. Derfor er der pres på eksekveringen. Investorerne, som finansierer virksomhederne, har i dag en meget lidt tålmodighed. Det er ikke konkurrenterne, som er virksomhedernes værste fjende. Det er de finansielle investorer,« siger Ole Dahl Ingvardsen, der er topchef og partner i konsulentvirksomheden Flensby & Partners a/s.

Han fremhæver, at der er et utroligt stort pres på virksomhedernes forretningsmodeller.

»Vi arbejder meget med den finansielle sektor. Her ser vi bankerne under hastig forandring med nye digitale løsninger og færre filialer. Men om nogle år kan det være, at det er nogle helt andre spillere, som er på det marked, hvis eksempelvis Google får held med det, som de vil. Det kræver, at den finansielle sektor er god til eksekvering for at modstå det pres,« siger Ole Dahl Ingvardsen.

Han fremhæver, at når han ser strategierne i virksomhederne, fejler de normalt ikke noget. Det er ofte ledelsesteamet og strukturen og processerne i virksomhederne, som det er gal med. Det kan blandt andet være virksomheder, som er meget markedsorienterede, men internt arbejder afdelingerne meget i siloer uden den store kontakt med hinanden.

Et andet problem kan være, at topcheferne i en given koncern kan være for »selvfede«.

»Toplederne kan ofte bekræfte hinanden i, at virksomheden har en god strategi. Ledelsens oplevelse er, at det går rigtig godt, men den kan hurtigt blive for selvfed. Når vi tager rundt i de enkelte virksomheder og taler med folk, får vi forskellige versioner af strategien, og hvilken retning virksomheden skal gå,« siger Ole Dahl Ingvardsen, der ikke er i tvivl om svaret på det direkte spørgsmål, om det er sværest for de store eller for de små virksomheder at få gennemført deres strategier.

»Det er helt klart i de små virksomheder, man er bedst til at eksekvere. Problemerne opstår i de virksomheder, hvor omsætningen er fra 500 mio. kroner og opefter, og hvor der er flere ledelsesstrukturer i den enkelte virksomhed,« siger Ole Dahl Ingvardsen.