Derfor kikser det med nye strategier

Lederne ved for lidt om, hvad deres medarbejdere laver. Derfor kikser det, når nye strategier skal rulles ud, lyder det fra den amerikanske ledelsesekspert og tidligere vice president i Harley-Davidson, Don Kieffer.

Don Kieffer rådgiver virksomheder over det meste af verden. Fotos: Erik Christian Dinesen
Læs mere
Fold sammen

Plancherne fra direktørerne er flotte, og en nye strategi er blevet præsenteret. Men når dagen er omme, er det hele glemt, og næste dag arbejder alle blot videre, som de hidtil har gjort. Direktørerne ved ganske enkelt for lidt om, hvad deres medarbejdere laver, og derfor går det ofte galt, når nye staregier skal lanceres.

Sådan lyder det fra Don Kieffer. Han er tidligere vice president for den amerikanske motorcykelkoncern Harley-Davidson og har i dag eget konsulentfirma. Han er ekspert i øvelsen operationel ledelse eller driftsledelse, der groft sagt handler om at få medarbejderne til at samarbejde bedst muligt og få produktionen til at fungere optimalt. Han bruger blandt andet en del af sin tid på at undervise på det berømte amerikanske universitet MITs lederuddannelse. I den sammenhæng er han med til at træne unge håbefulde danske erhvervsledere på et MBA-studie. Han har en klar holdning til, hvorfor nye strategier i virksomhederne i mange tilfælde ryger mere eller mindre direkte i glemmebogen.

»Den store fejltagelse er, at ledelsen ikke altid ved, hvordan tingene foregår, og hvad medarbejderne laver. Mange medarbejdere fylder nogle rapporter med det, lederne gerne vil have og herefter fortsætter de deres arbejde som hidtil,« siger Don Kieffer og fremhæver, at virksomhederne derved ikke opnår det, de ønsker med den ny strategi.

»Ideer og aktiviteter skal passe sammen. Hvis virksomheden eksempelvis beslutter sig for, at den udelukkende skal vokse via organisk vækst, skal ingeniørerne begynde at fokusere mere på nye projekter,« siger Don Kieffer.

Som konsulent er han ude og rådgive virksomheder over det meste af verden. Hans overskrift er, at hvis »virksomheden kan gøre det 30 procent bedre, er det et godt sted at begynde.«

Hvis det skal lykkedes for virksomheden at få en ny strategi til at kravle ud i alle hjørner af organisationerne, kræver det ifølge Don Kieffer tre ting. For det første skal der være en meget dedikeret ledelse, for det andet skal ledelsen være meget klar på, hvilke problemer den vil løse, og sidst – men ikke mindst – skal ændringerne i virksomheden begynde i det små. Her skal det bevises, at ændrignerne virker, og herefter kan det bevæge sig ud i resten af organisationen.

»Jeg plejer at bruge det billede, at hvis man hænger et lagen op, kan man se, at der sker noget, hvis man skubber til det med en finger. Hvis man får den effekt med en ny strategi, behøver man ikke at være bekymret for, om resten af medarbejderne følger med, for alle kan se, at det virker,« siger Don Kieffer, der mener, at det normalt tager omkring 18 måneder at lave større ændringer af produktionen i en virksomhed.

»Nøglen til at få forandringerne til at lykkes er hele tiden at se og undersøge, om man kommer nærmere målet. Det er uhyre vigtigt hele tiden at følge op, fordi forbedringerne skal fortsætte, også når de konsulenter, virksomheden har hyret ind, er forsvundet igen,« siger Don Kieffer.