Der er grænser for ledelse

Ledelse er altid en del af løsningen, når medarbejdere bliver sygemeldt med stress. Men der er grænser for, hvor meget lederen skal involvere sig, og medarbejderen har også et ansvar.

Man taler ofte om stress i forbindelse med arbejdet, men det er ikke altid tilfældet.
Læs mere
Fold sammen

I sidste uges dilemma på business.dk var chefen Christian i tvivl om, hvor meget han skulle involvere sig i sin medarbejders stress. Medarbejderen Elin har sygemeldt sig med stress, men Christian er overbevist om, at stressen ikke har ret meget med arbejdet at gøre.

Chefkonsulent hos Lederne Signe Tønnesen Bergmann slår fast, at Christian uanset årsagen til medarbejderens stress har en rolle at spille. For det første mangler han en medarbejder, som han gerne vil have hurtigt tilbage. For det andet fordi han har et team og en drift, der skal fungere.

»Der bør maximalt gå fem dage, før Christian kontakter Elin første gang. Her bør han have fokus på hvordan hun har det, og hvad arbejdspladsen kan gøre. For eksempel kan han henvise til en helbredssikring, hvis arbejdspladsen har sådan en. Det er også vigtigt, at Christian fortæller, at der bliver taget hånd om Elins opgaver, og at de aftaler, hvornår de skal tales ved igen,« siger Signe Tønnesen Bergmann.

Ifølge hende skal Christian stille de muligheder, som arbejdspladsen har, til Elins rådighed, men han skal hverken være psykolog, sagsbehandler eller socialrådgiver. Der er grænser for ledelse.
Hun peger på, at Christian af hensyn til driften hurtigst muligt må tale med Elin om, hvad der skal til for at hun ikke havner i samme situation igen.

»Elin har selv et ansvar, og hvis Elins stress handler om flytningen, er det nødvendigt, at Elin finder en løsning, så hun får en bedre work-life balance,« understreger Signe Tønnesen Bergmann.

Hun hælder til løsning nummer et, hvor lederen viser sin støtte og tager ansvar for, at de løbende er i kontakt, men at medarbejderens del af ansvaret også er en del af dialogen.